De merkwaarde van Mercedes-Benz is opnieuw gestegen, waarmee de autofabrikant opnieuw ’s werelds meest waardevolle premium automerk is. In de nieuwste ‘Best Global Brands 2019’ ranglijst van het gerenommeerde Amerikaanse merkconsultancybureau Interbrand prolongeerde Mercedes-Benz het resultaat van vorig jaar met een achtste plaats. De Duitse autofabrikant blijft daarmee het enige Europese merk in de top tien. Ten opzichte van 2018 is de merkwaarde van Mercedes-Benz met 5 procent gestegen tot 50,832 miljard dollar. Daarmee schrijft de onderneming een nieuw hoofdstuk in een succesverhaal waarin de merkwaarde sinds 2009 onafgebroken is toegenomen.

“We zijn er trots op dat ons merk opnieuw op de achtste plaats in de ‘Best Global Brands’ ranglijst genoteerd staat, en dat onze merkwaarde verder is gestegen. Dit is een fantastische prestatie van het voltallige Mercedes-Benz team, en daarmee doel ik op elke medewerker die zich dagelijks inzet voor het succes van ons merk”, aldus Bettina Fetzer, Hoofd Marketing bij Mercedes-Benz Cars. “Dit resultaat vormt voor ons zowel een bevestiging als een stimulans. Naast het leveren van de beste producten en services voor onze klanten ontwikkelen we Mercedes-Benz tot een duurzaam premiummerk. De ster is tenslotte ons meest waardevolle bezit.”

Het merk Mercedes-Benz staat voor een lange traditie en grote innovatiekracht. Het wordt gedreven door de wens zich continu verder te ontwikkelen en duurzame oplossingen te bieden voor toekomstige mobiliteit. Dat streven komt zowel in de producten en services als in de strategie van de onderneming tot uiting. Meer dan ooit ligt de focus daarbij op de klant, waarbij het merk tastbaar wordt en emoties oproept. Moderne luxe moet duurzaam zijn, maar bovenal duurzaam fascinerend.

De veranderende samenleving zorgt ook voor een andere rol van merken. Succesvolle merken creëren vertrouwen en tonen een duidelijke houding, zowel naar binnen als naar buiten. Mercedes-Benz werkt op een innovatiegedreven, verantwoordelijke en zinvolle manier, en streeft consequent naar intuïtieve, logische en duurzame mobiliteitsoplossingen. Dit uit zich in de identiteit van het merk: ‘First Move the World’. Bij Mercedes-Benz is dit de diepere gedachte achter het werk, de motivatie en het ‘waarom’. ‘First Move the World’ symboliseert de ambitie om voor meer te gaan dan uitsluitend datgene dat direct realiseerbaar is. Deze pioniersgeest is verweven in het DNA van Mercedes-Benz.

Best Global Brands - Interbrand beoordeelt beste merken wereldwijd op basis van onderzoek

Dit jaar werd het onderzoek naar de ‘Best Global Brands’ voor de twintigste keer uitgevoerd. Interbrand, een Amerikaans merkconsultancybureau, beoordeelt jaarlijks de honderd meest waardevolle merken wereldwijd op basis van drie criteria: ‘financiële prestaties van de producten of services van het merk’, ‘de rol van het merk in het koopbeslissingsproces’ en ‘de kracht van het merk in relatie tot het bewaken van de toekomstige inkomsten van de onderneming’. Aan de hand van een gecertificeerde methodiek op basis van ISO 10668:2010 kan de merkwaarde vervolgens in geld worden uitgedrukt.

De ‘Best Global Brands’ lijst van Interbrand is beschikbaar op www.bestglobalbrands.com.