Vitaliteit naast veiligheid

De autorit als holistische ervaring

Vitaliteit naast veiligheid

Vitaliteit naast veiligheid

De autorit als holistische ervaring

Ken je dat stijve gevoel wanneer je na een lange autorit uitstapt? Dat gaat de komende jaren tot een vage herinnering behoren. Een combinatie van design, psychologische toepassingen, technische snufjes en kunstmatige intelligentie moet de autorit tot niets minder dan een holistische ervaring maken. Een ervaring die je gezondheid zélfs een impuls kan geven.

Fit and Healthy by Mercedes-Benz
Fit and Healthy by Mercedes-Benz
Opnieuw bekijken

Stel je eens voor: een voertuig dat een signaal doorkrijgt als je gestrest bent, doordat het over een ingebouwde polsslagmeter beschikt en inzage heeft in je agenda. Op het digitale dashboard verschijnt vervolgens een notificatie met het advies om even uit te stappen en een luchtje te scheppen, voordat je naar de volgende afspraak rijdt.

Toegegeven, de auto is misschien niet het meest voor de hand liggende product dat kan bijdragen aan een gezondere levensstijl. Zitten wordt immers ook wel het nieuwe roken genoemd. Verrassend genoeg blijkt juist de auto bij uitstek geschikt om data over je gezondheid te verzamelen en die in de juiste context te plaatsen. Omdat we allemaal uren achter het stuur zitten, kan een voertuig dienen als een centraal gezondheidscentrum, gevuld met sensoren om biometrische gegevens te verzamelen, analyseren en snel aanbevelingen te doen aan de bestuurder en passagiers.

Rijdende vitaliteitscoach

Rijdende vitaliteitscoach

Apps en tools om je gezondheid te verbeteren zijn aan een opmars bezig, of die zich nu om je pols of op het dashboard bevinden. In tegenstelling tot smartphones en wearables omringt de auto de persoon, waardoor dit de ideale omgeving is voor een digitale ervaring. Marktonderzoekers voorspellen dat ingebouwde technologieën zoals hartslagsensoren, vermoeidheidsdetectors via blikvolging en zelfs hersengolfmonitors onze rijervaring tussen nu en 2025 radicaal zullen veranderen.

Veel automerken zijn druk bezig om het rijcomfort van hun modellen te optimaliseren, met name voor lange afstanden, zodat automobilisten zich aan einde van de rit fysiek zo goed mogelijk voelen. “Naast veiligheid stellen we vitaliteit centraal om ervoor te zorgen dat je je beter voelt wanneer je uit de auto stapt dan toen je instapte”, aldus Ola Källenius, directielid van de afdeling Research & Mercedes-Benz Cars Development bij de Daimler AG. “Fit & Healthy-functies raken de hele productlijn van boven naar beneden.”

‘Ingebouwde technologieën zullen onze rijervaring radicaal veranderen’

Wellness met een druk op de knop

Het Energizing-comfortprogramma van Mercedes-Benz is een wereldprimeur voor serieauto’s. Deze optie koppelt tal van comfortsystemen in de auto aan elkaar. Denk aan sfeerverlichting, automatische airconditioning, stoelen met massagefunctie en parfumering. Het programma stelt je in staat om een specifieke wellness-setup te selecteren die aansluit op je stemming en wensen. Dit verhoogt het gevoel van welbevinden aanzienlijk. Of je er nu behoefte aan hebt om lichamelijk en geestelijk uit te rusten, of juist een boost nodig hebt.

Intelligente autostoelen

Vitaliteit naast veiligheid

Intelligente autostoelen

Een bekend verschijnsel is dat mensen na een lange autorit vaak stijf zijn bij het uitstappen. Bewegingswetenschapper Jan Willem Elkhuizen legt uit dat er sprake is van een statische duurbelasting van de tussenwervelschijven. Als (ervarings)deskundige schreef hij samen met orthopedisch chirurg Menno Iprenburg het boek Rugpijn, hernia en spit. “Het klassieke verhaal dat iemand door zijn rug gaat op de eerste dag van de vakantie bij het verplaatsen van de caravan, toont aan dat de rug extra kwetsbaar is als je lang in de auto hebt gezeten.”

Hij ziet dan ook veel potentie in de eerstvolgende generatie van de Mercedes-Benz E-Klasse die rond 2020 verschijnt en is uitgerust met Motion Seating. Intelligente autostoelen waarvan de rugleuningen en zitkussens regelmatig een iets andere positie innemen. Zo blijft het menselijk lichaam in beweging, wordt de bloedsomloop gestimuleerd en de statische belasting doorbroken. “Dit zou een flinke reductie van rugklachten kunnen betekenen voor (beroeps)chauffeurs.”

‘De automobilist moet zich straks bij het uitstappen beter voelen dan toen hij instapte’

Fit achter het stuur

Fit achter het stuur

Ontspannen reizen is niet alleen een luxe, het draagt ook bij aan de lichamelijke fitheid van de bestuurder. Een ander idee dat automerken als Mercedes-Benz voor ogen hebben is om op het centrale beeldscherm eenvoudige lichaamsoefeningen te tonen, die je achter het stuur kunt uitvoeren. Elkhuizen: “In vliegtuigen zien we steeds vaker filmpjes voorbij komen met simpele oefeningen die je aan boord kunt doen om de spieren soepel te houden. Dit zou natuurlijk ook in de auto kunnen: schouders ronddraaien, handen in de nek en een beetje masseren – vooropgesteld dat de auto in de handsfree-modus staat uiteraard – benen afwisselend optillen, voeten ronddraaien, enzovoorts.” Het is daarnaast ook goed om de rug af en toe even hol te maken tijdens de autorit. Armsteunen kunnen bij langere ritten helpen om vermoeidheidsverschijnselen in de schouders en armen te voorkomen. Fitnessoefeningen die zinvol zijn tijdens rijpauzes maken dat je de reis met hernieuwde energie kunt vervolgen.

Vermoeidheidsdetector

Vermoeidheidsdetector

In slaap dommelen achter het stuur wordt straks een stuk lastiger: in steeds meer auto’s gaan dan letterlijk de alarmbellen rinkelen. Volgens de statistieken is 24 tot 33 procent van de verkeersongevallen te wijten aan oververmoeidheid. Terwijl automobilisten de signalen vaak niet tijdig herkennen. “Het is heel menselijk dat de aandacht na verloop van tijd gaat verslappen. Niet alleen door moeheid, maar ook de eentonigheid”, stelt Elkhuizen. Het zal niemand verrassen dat de kans op vermoeidheid het grootst is tijdens lange monotone ritten.

Met name het stuurgedrag verraadt moeheid, ontdekte Mercedes-Benz. Het automerk introduceerde al in 2009 de Attention Assist. Een revolutionair systeem dat waarschuwt als je in slaap dreigt te vallen. Naast het stuurgedrag zijn er nog meer indicatoren die kunnen wijzen op vermoeidheid, zoals het gebruik van het gas- en rempedaal. Het systeem maakt individuele bestuurdersprofielen aan, om zo per persoon te kunnen herkennen wanneer de vermoeidheid toeslaat.

‘Een auto die je fysieke en mentale gezondheid in de gaten houdt’

Sensoren in je stuur

Mercedes-Benz transformeert van autofabrikant naar mobiliteitsbedrijf en omarmt innovaties en startups. Het Finse bedrijf Forciot ontwikkelt printbare sensoren die in allerlei materialen verwerkt kunnen worden, zo ook in leer. Deze technologie zal binnenkort mogelijk zijn weg vinden naar de interieurs van Mercedes-Benz-modellen, in de vorm van een met leer bekleed stuur dat meet of je ontspannen bent. Dit aan de hand de druk waarmee je het stuur vasthoudt, je hartslag en het vochtpercentage in je handpalm.

Auto van de toekomst

Vitaliteit naast veiligheid

Auto van de toekomst

Andere factoren, zoals de weersomstandigheden of verkeersdrukte, kunnen extra inspanning vergen. De auto kan je gemoedstoestand positief beïnvloeden door de omgevingsverlichting, temperatuur, geluiden en zelfs geuren aan te passen. Dankzij de Predictive Emergency Defense (PED) van Mercedes-Benz kunnen in de toekomst zelfs ongevallen worden voorkomen: deze technologie is erop gericht om dreigende bewusteloosheid bij beroepschauffeurs vroegtijdig te herkennen. Het ultieme doel is dat de auto een belangrijk onderdeel wordt van een actieve en gebalanceerde levensstijl. Door de auto in verbinding te stellen met slimme apparaten in huis en wearables, is het voertuig in staat om een holistisch beeld te vormen van diens eigenaar. En kan het eraan bijdragen om overgewicht, stress en andere kwalen tegen te gaan. Elkhuizen noemt dit een mooie doelstelling en is niet bang dat de auto teveel een bemoeial wordt. “Het zijn stuk voor stuk zinvolle ontwikkelingen waarvan ik verwacht dat de consument er klaar voor is.”