Race naar de toekomst

Met 360 kilometer per uur innoveren

Race naar de toekomst

Race naar de toekomst

Met 360 kilometer per uur innoveren

Van de achteruitkijkspiegel tot schijfremmen; vrijwel elke techniek die in de Formule 1 is getest, belandt uiteindelijk in consumentenvoertuigen. Autosport is nu eenmaal het ideale testlab voor nieuwe technieken. Met de opkomst van de Formule E krijgt de ontwikkeling van elektrische auto’s nu ook een enorme boost.

Race naar de toekomst

Je zou het niet zeggen als Lewis Hamilton met een snelheid van 360 kilometer per uur over het circuit raast, maar hij rijdt in de meest ‘zuinige’ auto ter wereld. De Mercedes hybridemotor in zijn Formule 1 bolide heeft namelijk een thermische efficiëntie van meer dan vijftig procent. ’En dat is echt gigantisch hoog’, zegt autosportkenner Allard Kalff. ‘Bij normale motoren verlies je driekwart van de energie aan hitte. Deze motor kan de helft van de energie van de brandstof omzetten in prestaties op het circuit. Maar dat zuinig moet wel echt tussen aanhalingstekens hoor, want een verbruik van ruim 100 liter op 300 kilometer valt wel mee. Maar dat die motor onovertroffen efficiënt is, dat is echt een technologische doorbraak.’

Op het circuit wordt die extra energie ingezet om een nieuwe wereldtitel binnen te halen. Maar uiteindelijk zal die motor in aangepaste vorm ook terechtkomen in de showroom. ‘Zo werkt het nu eenmaal in de autosport’, zegt Kalff. ‘Vrijwel alles wat met succes wordt toegepast op het circuit, komt uiteindelijk terecht in de auto’s waarin jij en ik rijden.’

Er zijn voorbeelden in overvloed. Van de achteruitkijkspiegel tot schijfremmen en van geavanceerde hybridemotoren tot ABS. ‘En zelfs als een nieuwe technologie niet specifiek voor een racewagen is ontwikkeld, dan worden die systemen in elk geval in de autosport gefinetuned. Nergens anders kun je alle technieken en onderdelen zo goed tot het uiterste testen.’

‘Vrijwel alles wat met succes wordt toegepast op het circuit, komt uiteindelijk terecht in de auto’s waarin jij en ik rijden’

Wagens vol sensoren en data

Race naar de toekomst

Wagens vol sensoren en data

Een automerk als Mercedes investeert daarom al jaren in verschillende takken van de autosport. Tot voor kort waren dat nog allemaal takken van autosport waar werd geracet met een verbrandingsmotor. ‘En er zijn ook op dat gebied nog genoeg ontwikkelingen die razend interessant zijn’, zegt Dieter Zetsche, de CEO van Mercedes. ‘Formule 1 wagens zijn de meest “connected” voertuigen ter wereld. Ze zitten vol met sensoren, die een schat aan data doorsturen. Als je alleen al de MB’s bij elkaar optelt die over de banden wordt verzameld tijdens een race, dan is dat meer dan er op de DVD-box staat van het laatste seizoen van Game of Thrones.’

Maar niet alleen voor de ontwikkeling van de techniek is de autosport belangrijk voor een merk. ‘We kunnen ook veel leren van de manier waarop een team in de Formule 1 functioneert’, zegt Zetsche. ‘Er mogen maar zestig ingenieurs en monteurs op de paddock. Dat betekent dat elk individu de volledige verantwoordelijkheid voor zijn werk neemt en er is het besef is dat iedereen een cruciale rol heeft. Ze winnen én verliezen samen, als team. Zo weerspiegelt de Formule 1 de culturele verandering die we in ons hele bedrijf vorm proberen te geven. We willen meer snelheid en flexibiliteit, meer empowerment en individuele verantwoordelijkheid en een nieuw begrip van winnen en falen als een team - dus we leren en kom sterker terug.’

‘Formule 1 wagens zijn de meest “connected” voertuigen ter wereld. Ze zitten vol met sensoren, die een schat aan data doorsturen’

Transitie naar elektrisch

Race naar de toekomst

Transitie naar elektrisch

Een van de belangrijkste ontwikkelingen in de auto-industrie is de transitie naar elektrisch aangedreven voertuigen. Kalff: ‘Dat is ook in de Formule 1 doorgedrongen. Sinds 2014 worden hybridemotoren toegepast. De grootste uitdaging is dat de accu’s razendsnel worden ontladen en weer moeten worden opgeladen tijdens de race. Je ziet dat er heel goed wordt gekeken hoe de motor de hitte die dat veroorzaakt weer kan hergebruiken.”

In de Formule E, het volledig elektrische broertje van de Formule 1, wordt die techniek verder uitgewerkt. Kalff: ‘Je ziet dat steeds meer grote merken zich laten zien in die nieuwe tak van autosport. Audi, Porsche en vanaf 2019 ook Mercedes. Ze willen allemaal laten zien dat ze ook hierin voorop kunnen lopen.’

Teambaas Toto Wolff van Mercedes-Benz Motorsport is enthousiast over de intrede van het merk. ‘De Formula E is als een opwindende start-up onderneming. Het is een geheel nieuw format, waarbij racen gecombineerd wordt met een evenement om huidige en toekomstige technologieën te promoten.’ Toch verwacht Kalff niet dat de Formule E de Formule 1 zal gaan vervangen. ‘Zolang er nog verbrandingsmotoren bestaan, zal de Formule 1 dominant blijven. Die sport heeft zoveel meer historie.’

‘De transitie naar elektrisch aangedreven voertuigen is ook in de Formule 1 doorgedrongen’

Geen supercar, maar hypercar: Mercedes-AMG Project One

De eerste ontwikkelstap van het circuit naar de alledaagse auto gaat via de ‘supercar’: de raceauto waarmee je gewoon de weg mee op mag. De nieuwste is de Mercedes-AMG Project One, die precies dezelfde motoren heeft als de Formule 1-wagens van de Duitse automaker. Alleen de krukassen en de zuigers zijn iets anders. Met 1000 pk en een acceleratie van 0-200 kilometer per uur in slechts zes seconden is het een van de snelste auto’s ter wereld. Maar er worden slechts 275 exemplaren van gebouwd en ze kosten 2,4 miljoen euro.

De andere beleving van Formule E

Race naar de toekomst

De andere beleving van Formule E

De Formule E is ook heel anders wat betreft beleving. De topsnelheid is lager, de wagens maken veel minder geluid en halverwege de race moeten de coureurs van auto wisselen. Want de accu’s houden het niet tot het einde uit. ‘In dat opzicht is er nog wel een verbeterslag te maken’, vindt Kalff. ‘Maar aan de andere kant worden al die races op stratencircuits gehouden, middenin grote wereldsteden. En het gebeurt allemaal op één dag. Dat trekt een heel nieuw publiek aan. Mensen die anders nooit naar autosport kwamen kijken. Bovendien pakken ze het goed aan door futuristische wagens te ontwerpen, die worden bestuurd door echt goede coureurs.’

‘In de Formule 1 is het een wapenwedloop geworden tussen de verschillende teams. En degene met de grootste portemonnee wint meestal. In de Formule E kun je nog wat betekenen als onafhankelijk team. Dat vind ik mooi.’ Hoe zit dat precies? Kalff: ‘Elk team heeft dezelfde auto. Het chassis, de accu, het motorvermogen en de banden zijn voor iedereen gelijk.’ Alleen de powertrain, dus de omvormer, de elektrische motor en de transmissie verschillen per auto. Fabrikanten experimenteren flink om een zo efficiënt mogelijk systeem te bouwen dat ook aan het einde van de race nog genoeg vermogen heeft om het verschil te maken.

Een ander voordeel van elektrisch racen is dat een elektromotor moeiteloos kan optrekken. Van 0 tot 200 kan al binnen een seconde of zes. En die vijftig procent thermische efficiëntie van de topmotor in de Formule 1 is niets vergeleken met de ruim negentig procent die wordt behaald in de Formule E.