Purpose als rode draad

Purpose

Purpose als rode draad

Na meer dan een eeuw denken in omzetten, gaat bij autofabrikanten nu de knop om: ze gaan op zoek naar hun bestaansrecht. Mercedes-Benz loopt – als grondlegger van de auto-industrie - voorop in deze verandering. Voortgedreven door het nieuwe motto ‘First Move The World’.  

Elk merk wil natuurlijk zoveel mogelijk diensten of producten verkopen. Tegelijkertijd realiseren bedrijven dat een ééndimensionaal bedrijfsresultaat niet langer beklijft. Niet bij de consument, niet bij het personeel en niet bij de bestuursvoorzitters. Merken gaan op zoek naar zingeving. Want wat is– naast zoveel mogelijk producten of diensten aan de man brengen – nu het bestaansrecht?Ook bij automerken speelt die vraag. Zij zien dat hun producten de mens veel vrijheid geeft, maar ook de wereld schade berokkent. De olievoorraden raken op en emissies en files maken miljoenensteden bijkans onleefbaar. En dat terwijl de verstedelijking rap toeneemt. Deze eeuw woont voor het eerst de helft van de wereldbevolking in de stad.

Waarom?

Een van de automerken die hardop de ‘waarom-vraag’ stelt, is Daimler; het moederbedrijf van Mercedes-Benz. Bestuursvoorzitter Dieter Zetsche van het concern en hoofd van Mercedes-Benz Cars heeft er meerdere betogen aan gewijd. Afgelopen mei stelde hij zijn publiek concreet de vraag: “Waarom bestaat Mercedes-Benz eigenlijk?” Het antwoord kwam vrijwel gelijktijdig; “First Move the World. Dat is ons beknopte antwoord. Dat is ons doel.” Volgens Zetsche moet zijn bedrijf niet langer handelen uit alleen een winstoogmerk. Steden moeten leefbaarder worden en mobiliteit intelligenter. “Onze verantwoordelijkheid is niet alleen om ons zelf uit te dagen, maar ook – als grondlegger ervan – de auto-industrie. We moeten de wereld verbeteren die we geschapen hebben.” Hoe gaat Daimler dat precies doen? De volgende initiatieven laten dat zien:

‘Onze verantwoordelijkheid is niet alleen om ons zelf uit te dagen, maar ook de auto-industrie. We moeten de wereld verbeteren die we geschapen hebben’

Dieter Zetsche, CEO Daimler

1. CO2-neutrale productie

Productie
Mercedes-Benz Car Production: “Factory 56” World Premiere 60 Seconds
Opnieuw bekijken

1. CO2-neutrale productie

Daimler wil al binnen vier jaar – dus vanaf 2022 – dat in al haar Duitse fabrieken voor passagiersvoertuigen een CO2-neutrale productie plaatsvindt. Elektriciteit gewonnen uit steenkolen maakt plaats voor elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie. Eerder al, in 2020, opent Factory 56 haar deuren in Sindelfingen. De productiefaciliteit doet alles anders dan ooit tevoren, of zoals Mercedes-Benz het zelf zegt; “Als uitvinder van de auto vinden we ook de autoproductie opnieuw uit”. In Sindelfingen is het motto ‘digitaal, flexibel en groen’, met de voornaamste focus op mensen. Zo bouwt men er de Mercedes-Benz S-Klasse en de volledig elektrische EQC in unieke samenwerking tussen mens en machine. Niet een lopende band bepaalt het werkritme van de medewerker maar hijzelf. In een ergonomisch optimale werkruimte krijgt hij hulp van digitale gereedschappen. De nadruk ligt op het gebruik van slimme, flexibele technologie.

De assemblage in de fabriek gebeurt op basis van Industry 4.0-technologieën. Slimme transportsystemen zorgen er zelf voor dat alle onderdelen op tijd op het juiste punt aanbelanden. Elk onderdeel wordt daarbij digitaal gevolgd. Het traceren van elk item gaat zelfs zo ver dat in de toekomst een autokoper via de app precies ziet hoe de productie van zijn bolide vordert. En handig voor de kwaliteitscontrole: in combinatie met kunstmatige intelligentie en big data zijn de productiestromen zeer nauwkeurig te voorspellen.

‘Bij het motto ‘First Move the World’ horen niet zomaar wat losse ideeën, maar het draait om geïntegreerde, elkaar versterkende oplossingen’


Veel van de elektriciteit die nodig is voor fabricage wint Daimler op het dak. Zonnecellen produceren genoeg elektriciteit op jaarbasis om één EQC liefst 72.000 keer op te laden; een equivalent van 36 miljoen rijkilometer. Met zijn bijzondere aanpak vormt Factory 56 hét toonbeeld van de holistische aanpak van Daimler. Bij het nieuwe motto ‘First Move the World’ horen niet zomaar wat losse ideeën, maar het draait om geïntegreerde, elkaar versterkende oplossingen.

2. De leefbare stad

2. De leefbare stad

De geïntegreerde visie zien we ook terugkomen in de filosofie van waaruit Mercedes-Benz de komende decennia opereert. Het is samengevat in vier letters; CASE. Ze staan voor Connectiviteit, Autonoom rijden, Services (diensten) en Elektrificatie. Elementen die zich in de stedelijke mobiliteit van de toekomst sterk verenigen. Autonoom rijdende voertuigen, vanzelfsprekend elektrisch aangedreven, rijden op afroep voor. Of ze vervoeren goederen. Doordat voertuigen, verkeerssystemen en gebruikers met elkaar in verbinding staan, benutten ze het beperkt beschikbare asfalt in de stad optimaal. Steden worden schoner, leefbaarder én veiliger. Want ook ongelukken behoren bij ultiem autonoom rijden – level 5 - tot het verleden.

 

Eén van de oplossingen die Mercedes-Benz ziet op het gebied van Urban Mobility heet Vision URBANETIC. Dat gaat uit van een zelfrijdend, elektrisch aangedreven platform waarop steeds een andere opbouw kan worden geplaatst. Het ene moment kies je voor een cabine voor personenvervoer – 12 personen kunnen dan aan boord – het volgende moment installeer je een vrachtmodule, goed voor tien pallets. De slimme infrastructuur weet op elk moment welke vervoers- of transportbehoefte bestaat in een bepaald deel van de stad.  

‘Slimme infrastructuur weet op elk moment welke vervoers- of transportbehoefte bestaat in een bepaald deel van de stad’

 

Volgens de holistische gedachte van Mercedes-Benz benut het naast het asfalt ook het luchtruim in de overvolle stad. Horizontale verplaatsingen gaan immers prima samen met verticaal verkeer. De Volocopter is een zogenaamde VTOL (Vertical Take-Off and Landing); een elektrisch aangedreven, autonoom vliegende drone bestemd voor personenvervoer. De Volocopter maakte vorig jaar al zijn eerste testvlucht in Dubai.

3. Elektrificatie

Purpose

3. Elektrificatie

Hoewel de URBANETIC-visie en de Volocopter vooruitblikken op een wat verdere toekomst, werkt Mercedes-Benz nu al aan een schonere stad. Het eerste model binnen haar EQ-label doet volgend jaar z’n intrede. De EQC is een volledig elektrische vijfzits SUV met een reikwijdte van circa 400 kilometer. De komende jaren zullen de letters EQ op nog veel meer geëlektrificeerde modellen van Mercedes-Benz staan. Tot aan 2022 introduceert het merk zeker tien EV’s en plug-in hybrides. Om dat te bewerkstelligen investeert Mercedes-Benz de komende jaren 10 miljard euro.

4. Van bezit naar gebruik

4. Van bezit naar gebruik

De zingeving die Daimler propageert, sluit perfect aan bij de levensvisie van de millenniumgeneratie; de Generatie Z. Dat zijn jongeren die tussen 1981 en 2000 zijn geboren; de aankomende leiders. Volgens de Amerikaanse auteur Aaron Hurst, schrijver van de bestseller The Purpose Economy – de betekeniseconomie – zoekt de millenniumgeneratie naar zingeving in alles wat ze doet. 'Ze hebben ervaren dat de wereld continu verandert en nemen niets voor vanzelfsprekend aan', zegt Hurst in zijn boek. Hurst stelt dat de betekeniseconomie kan worden gezien als de vijfde economische revolutie. Persoonlijke groei verdringt daarin economische groei. Bezit raakt naar de achtergrond, gebruik is belangrijker.

 

De huidige populariteit van autodeelsystemen past in die redenatie. Want waarom zou je nog een auto kopen als er altijd eentje voor je klaar staat? En na gebruik heb je er geen omkijken meer naar. Volgens onderzoeksbureau Nielsen wil – wereldwijd - ruim 1 op de 3 millenials een auto delen. Daimler is momenteel in meer dan honderd steden wereldwijd actief met mobiliteitsdiensten en slimme apps die inspelen op autodelen. Wereldwijd bestelt elke 1,2 seconden iemand een deelauto’s van car2go, maar ook Turo (huur een auto van een local) en Mytaxi (bestel een taxi via de app) zijn populair. En via het mobiliteitsplatform Moovel kun je de snelste en schoonste route door de stad uitstippelen op basis van een uitgekiende mix van openbaar vervoer, deelauto en huurfiets.

 

Duurzaamheid als sleutel

Aan Daimler en Mercedes-Benz is het nu de taak om de continuïteit in de ‘First Move The World’-initiatieven te waarborgen. Dat doet het onder meer door een cultuurverandering. Omdat een succesvol bedrijf alleen succesvol blijft als het zich aanpast aan de veranderende tijd. Acht nieuwe leiderschapsprincipes introduceerde Daimler al en het bedrijf wil flexibeler en innovatiever zijn dan ooit tevoren. Maar vooral: duurzaam. Of zoals topman Zetsche zegt: “Het is de leidraad achter onze bedrijfsactiviteiten. Onze toewijding heeft niet alleen betrekking op onze producten, maar ook op het hele proces van waardecreatie. Voor ons betekent duurzaam handelen integraal denken."  

Slimme pakketbezorging

Purpose

Slimme pakketbezorging

In een gedigitaliseerde wereld worden steeds meer producten online besteld. De bezorging zorgt voor veel extra drukte in de toch al overvolle stad. Mercedes-Benz ziet een oplossing in pakketbezorging via drones. De pakketbezorger rijdt met z’n slimme, elektrische Mercedes-Benz bedrijfswagen naar een bepaalde plek in de stad en vanuit daar vliegen drones uit naar hun bestemmingen in de buurt. Momenteel reiken bezorgdrones met hun pakketjes tot 2 kilo al 20 kilometer ver.