Mobility-as-a-service: Snel en schoon van A naar B

Mobility-as-a-service: Snel en schoon van A naar B

Mobility as a service

In de stad van de toekomst vol elektrisch, slim en autonoom voortbewegend verkeer, draait het om de reiziger. In de zoektocht naar de snelste reis van A naar B zal het vervoersmiddel ondergeschikt worden aan de vervoersvraag.

Stap je nu nog trouw elke ochtend in je auto naar je werk, in pakweg 2040 kies je vrijwel zeker voor een mix van vervoersmiddelen. Een autonoom rijdende deelauto – slaap nog even uit of start in alle rust alvast je werkdag - brengt je naar de rand van de stad, waarna je overstapt op de elektrische deelfiets. En voor het laatste drukke stukje kies je het luchtruim met de Volocopter.

 

Dit principe van het naadloos laten aansluiten van diverse vervoersmiddelen heet MaaS: Mobility-as-a- Service. Momenteel is die nieuwe manier van reizen al heel populair. Het Moovel-platform van Daimler telt wereldwijd al vijf miljoen gebruikers. Via de app stel je met gemak de snelste, goedkoopste of schoonste route van A naar B samen. Verschillende openbaar vervoerstypen staan je ter beschikking, maar ook de deelauto of deelfiets of de taxi. Een uitgekiende urban mobility vraagt echter om meer.

Trek naar de stad

trek naar de stad

Trek naar de stad

Volgens de Verenigde Naties woont 70 procent van de mensheid in 2050 in de stad. Metropolen worden dan zo druk, dat de huidige verkeerssystemen niet meer werken. Om nog maar niet te spreken over luchtkwaliteit in de steden. Volgens de Europese Commissie neemt Urban Mobility – stedelijke mobiliteit - nu al voor veertig procent van alle CO2-emissies van al het wegtransport voor haar rekening. En dat terwijl de wereld in 2030 liefst twee miljard auto’s telt. Er zullen andere oplossingen gezocht moeten worden om snel en schoon van A naar B te verplaatsen.

Daimler, het concern waar Mercedes-Benz onder valt, heeft wel een idee. In de toekomst van (stadse) mobiliteit draait het om CASE: Connectiviteit, Autonoom rijden, Services (diensten zoals slimme deelautoprojecten) en Elektrificatie. Manfred Bischoff, voorzitter van de Raad van commissarisen bij Daimler, stipte het bij de recente jaarlijkse aandeelhoudersvergadering nog eens aan: “Het doel is om individuele mobiliteit te hervormen met duurzame producten en innovatieve diensten. De sleutel tot succes ligt in de integratie van mobiliteitsconcepten en aandrijftechnologieën.”

'Mindful mobility’
Straks rijden we massaal elektrisch én autonoom. Volgens de Londense futuroloog Oono Strather heeft dat een grote impact op hoe we ons door de stad bewegen. Ze pleit voor ‘mindful mobility’; we moeten meer genieten van het rijden met nieuwe technieken. “Voor voetgangers en inzittenden wordt het veiliger, maar met ‘mindful mobility’ wordt autorijden ook leuker. Bedenk je eens hoe je bij een stoplichtsprint een sportwagen achter je laat. “ Tegelijkertijd waarschuwt ze voor afname van onze oplettendheid als alles automatisch gaat. “Wees bewust van je omgeving en voetgangers. We moeten niet blind vertrouwen op de technologie.”

Deelautosysteem
De deelauto is nu al niet meer weg te denken uit de stad en wordt alsmaar belangrijker. Car2Go, het deelautosysteem van Daimler, heeft momenteel al 14.000 auto’s rondrijden verdeeld over 26 steden. In een stad als Madrid wordt elke deelauto gemiddeld 15 keer per dag ingezet. Zo vervangt één deelauto zes tot acht auto’s in privé-gebruik. Maar het stadsverkeer moet ook schoner. Het doel van Mercedes-Benz is om haar Car2Go-wagenpark helemaal elektrisch te maken. Daarbij kan het de komende jaren putten uit steeds meer volledig elektrische modellen uit haar EQ-label, zoals de gloednieuwe EQC. Het is dan wel afhankelijk van een toereikend laadnetwerk, iets waar het nu nog aan ontbreekt.

Altijd verbonden
Connectiviteit kan heel veel structuur brengen in de chaos die de stadse mobiliteit vaak nog is. Want alles wat met internet verbonden is, zal straks met elkaar communiceren. Internet-of-things wordt dat genoemd. Om te beginnen worden auto’s snel slimmer dankzij internet aan boord. De nieuwste modellen van Mercedes-Benz zijn al voorzien van een MBUX gebruikersinterface, waarin een online verbinding en kunstmatige intelligentie een hoofdrol spelen. En ook wegkantsystemen zoals verkeerslichten worden intelligenter. Voeg daar de talloze smartphones in het verkeer bij op – elke voetganger, fietser of automobilist heeft er wel eentje op zak – en je hebt een schat aan informatie om het verkeer naadloos mee op elkaar af te stemmen.

De Israëlische startup Anagog (een Daimler-investering) is bijvoorbeeld in staat om de slimme technologiën van de smartphone - denk aan een accelerometer, barometer, kompas, gyroscoop, GPS, Bluetooth en Wifi – te vertalen naar nauwkeurig bewegingspatronen. Via een slimme app ziet ze of je stilzit, loopt, de lift neemt, autorijdt of zelfs vergadert. Anagog claimt dat het op basis van die bewegingspartronen kan voorspellen wanneer een parkeerplek vrijkomt. Maar natuurlijk kun je alle informatie van de individuele gebruikers bundelen (big data). Via deze gigantische realtime mobiliteitsstroom zijn files te voorkomen.

De ideale ‘buurttaxi’
Een taxi delen met een onbekende buurtbewoner, dat doe je normaal gesproken niet. Toch gaat het experiment dat Mercedes-Benz uitvoert in het Californische Orange County daar juist wél vanuit. Wijkbewoners kunnen via de app van startup Via een taxi bestellen – een Mercedes-Benz Metris-minibusje - die binnen vijf minuten voor komt rijden. Het bijzondere van de dienst is dat de slimme software in de app bepaalt welk busje het dichtstbij is, zodat je nooit lang hoeft te wachten. En je pikt op je route meerdere mensen op, zodat de taxibus heel efficiënt omspringt met z’n beschikbare ruimte. Dat is nog eens naadloos én sociaal reizen.

Vervoer op maat

Mobility as a service

Vervoer op maat

Belangrijk in de overvolle metropool is dat elke verkeersbeweging zo effectief mogelijk verloopt. De beschikbare ruimte is al zo krap, vandaar. Mercedes-Benz heeft in de vorm van Vision URBANETIC daar eigen idee over. Door de stad verplaatsen zich zelfrijdende, elektrisch aangedreven platformen waarop je een opbouw kunt plaatsen. Zo’n opbouw is tijdens de ochtendspits bijvoorbeeld een cabine voor personenvervoer voor 12 mensen en een uurtje later een vrachtmodule, goed voor tien pallets. De slimme infrastructuur merkt precies welke vervoers- of transportbehoefte er bestaat in welk deel van de stad op welk moment. Het Vision URBANETIC platform kan overigens prima interacteren met andere vormen van autonoom rijden, zoals de zelfrijdende stadsbus en de zelfrijdende auto.

Mobility-as-a-service

Mobility as a service

Mobility-as-a-service

Het toenemende gebruik van Mobility-as- a- Service betekent niet dat de eigen auto uit het straatbeeld verdwijnt, zegt Niels Kowollik - Managing Director Mercedes-Benz Cars Nederland: “Het marktpotentieel voor de auto blijft vrij groot. Zelfs wanneer door tal van veranderingen in bijvoorbeeld steden de kansen voor deelauto’s en andere mobiliteitsdiensten toenemen, er zal altijd ruimte zijn voor het bezit van je eigen auto.” Ook Alexander Mankowsky, futuroloog bij Daimler AG, denkt dat er veel te kiezen blijft: “Mensen zullen vrij blijven om hun eigen beslissingen te nemen omtrent de voorwaarden van hun mobiliteit.”