De metamorfose van Mercedes-Benz

De metamorfose van Mercedes-Benz

Het zijn uitdagende tijden voor Mercedes-Benz. De auto’s die het zal bouwen, zullen steeds vaker elektrisch zijn en het bedrijf legt zich toe op baanbrekende nieuwe mobiliteitsdiensten. Om innovatief en vooraanstaand als altijd te blijven, verandert het z’n bedrijfscultuur. Zes vragen over hoe Mercedes-Benz z’n metamorfose vormgeeft.

1. Mercedes-Benz volgt een nieuwe strategie. Wat houdt die in?

Mercedes-Benz verandert als nooit te voren. Het ruilt de rol van traditionele autoproducent in voor een bredere rol waarin naast auto’s ook mobiliteitsdiensten worden aangeboden. Het codewoord in die transformatie is CASE, wat staat voor: ‘Connected’, ‘Autonomous’, ‘Shared Services’ en ‘Electric vehicles’. Mercedes-Benz wil staan voor autonoom rijdende elektrische voertuigen, die intelligent en verbonden zijn. In combinatie met mobiliteitsdiensten geven ze zo de toekomst van mobiliteit vorm.

 

2. Hoe wordt die nieuwe strategie momenteel al zichtbaar?

In 2020 zal Mercedes-Benz niet minder dan 10 elektrische voertuigen geïntroduceerd hebben in alle segmenten; van compact tot SUV. Er is een aparte merknaam aan gegeven: EQ; kort voor Elektrische Intelligentie. Het eerste EQ-model - de EQC- werd afgelopen september wereldkundig. Het begin van een elektrische evolutie, die compleet samengaat met de andere pilaren binnen de CASE-strategie. Dankzij intelligente connectiviteit weet men als bestuurder van te voren precies waar hij z’n auto kan opladen en hoe lang dat duurt. En dankzij de financiële dienstverlening van Mercedes-Benz kan die betaling geheel elektronisch. Op het moment dat dezelfde elektrische auto zelfstandig rijdt, stapt de inzittende voor de deur van z’n bestemming uit, terwijl zijn auto op zoek gaat naar een parkeerplek. Of het vervoert anderen. Eenmaal terug in z’n autonoom rijdende elektrische auto, kan de inzittende ontspannen, nog even de laatste mails versturen of een reservering maken voor z’n favoriete restaurant. Het is de kern van een nieuw ecosysteem: de auto als kloppend hart in een toekomstige en individuele mobiliteit waarin iedereen verbonden is.

 

3. Mercedes-Benz heeft in ‘First Move the World’ een nieuw motto. Hoe wil het de auto-industrie veranderen?

Mercedes-Benz is zich als autofabrikant erg bewust van haar rol in de wereld.. Ze vraagt zich af wat haar ware motivatie is. Waarom bestaat Mercedes-Benz eigenlijk? Het antwoord is gevonden. Zoals bestuursvoorzitter Dr. Dieter Zetsche het verwoordt; First Move the World. Dat is de purpose. Mercedes-Benz wil een positieve bijdrage leveren in de vorm van het introduceren van elektrische, zelfrijdende auto’s. Naast een schone productie en slimme mobiliteitsdiensten.

 

4. Mercedes-Benz voert een cultuurverandering door. Is dat nodig?

Als bedrijf heeft Mercedes-Benz bewezen succesvol te zijn. Maar de wereld verandert snel en het bedrijf kan niet langer voortborduren op de leiderschaps- en managementbenaderingen die het in het verleden gebruikte en er klakkeloos van uitgaan dat ze tegenwoordig nog effectief zijn. Om die reden definieerde Mercedes-Benz acht nieuwe leiderschapsprincipes in haar leadership 2020 programma: ‘Purpose’, ‘Agility’, ‘Empowerment’, ‘Driven-to-win’, ‘Pioneering Spirit’, ‘Learning’, ‘Co-Creation’ en ‘Customer Orientation’. Mercedes-Benz wil sneller worden en meer flexibel. Het doel voor 2020 is dat ongeveer 20% van het bedrijf in razendsnel schakelende structuren werkt. Een van de manieren om dat te bewerkstelligen is door de digitale mogelijkheden optimaal te gebruiken. Denk aan creatieve platforms waarop de verschillende teams verspreid over de wereld met elkaar in contact kunnen treden. Mercedes-Benz omarmt innovatie als nooit eerder tevoren. Alle teamleden moeten de vrijheid hebben om hun ideeën te delen.

 

5. Wat is de visie van Mercedes-Benz op het gebied van mobiliteit?

Mercedes-Benz gelooft dat mobiliteit elektro-mobiliteit is. Na de introductie van haar eerste volledig elektrische auto volgend jaar, de EQC, zullen er nog veel elektrische voertuigen volgen; auto’s, bussen en trucks. En zelfs de Volocopter; een autonoom vliegende personenvervoerder. Mercedes-Benz verwacht veel van haar nieuwe mobiliteitsdiensten. Ze gelooft dat het in de toekomst om delen gaat. Vandaag de dag bestelt al elke 1,2 seconden iemand een voertuig van haar deelautodienst car2go. En slimme apps zoals Moovel gidsen haar gebruikers door het stedelijke verkeer op de soepelste manier mogelijk. Als Mercedes-Benz de toekomst van mobiliteit moet samenvatten, dan is het ‘CASE’: verbonden, autonoom, flexibel inzetbaar en elektrisch.

 

6. Is de nieuwe concurrent een autofabrikant of een techbedrijf?

De huidige mobiliteitstrends bieden mogelijkheden voor Mercedes-Benz. Mercedes-Benz denkt dat de auto altijd een belangrijke rol zal blijven innemen. Daar komt bij dat het marktpotentieel voor de auto groot blijft. Zelfs als – bijvoorbeeld door veranderende steden – de kansen groter worden voor deelautodiensten en andere mobiliteitsdiensten, dan blijft er ruimte om je eigen auto te bezitten. In andere woorden; verschillende werelden zullen naast elkaar blijven bestaan. Onder de Daimler-paraplu zijn alle platforms en apps voor mobiliteitsdiensten gehuisvest. Er is een vlootbeheersysteem, een financiële partner, en de auto. De uitdaging is om ze allemaal samen te brengen in een nieuw ecosysteem.

 

Human First: empathie als anker

Al worden auto’s zo slim dat ze veel taken van de mens kunnen overnemen, Mercedes-Benz gelooft in ‘Human First’. Er blijft vertrouwen tussen mens en de machine. Wie in het verkeer een autonoom rijdend voertuig tegenkomt, moet snel kunnen zien wat die auto, bus of vrachtwagen van plan is. Het moet daarom duidelijk communiceren met z’n omgeving. Informatie die snel en intuïtief te ontcijferen is. Mercedes-Benz werkt momenteel aan projecten rondom het ‘meewerkende voertuig’; een autonome auto die meedenkt met z’n omgeving en actief communiceert. Denk aan lichtsignalen die duidelijk maken dat een auto in autonome modus rondrijdt en signalen die aangeven wat een zelfrijdende auto doet en gaat doen: van remmen tot accelereren. Het natuurlijke oogcontact tussen bestuurder en voetganger ontbreekt immers.“Bij Mercedes-Benz zijn we ervan overtuigd dat de digitale transformatie alleen op succesvolle wijze vorm kan krijgen als deze diep verankerd is in onze maatschappij. De mens en de toegang tot data moeten het middelpunt vormen bij de digitale transformatie”, aldus Jashmin Eichler, Hoofd Research Future Technologies bij Daimler AG. “Daarom werken we bij de digitalisering ook aan oplossingen die de vrijheid, de beslissingsbevoegdheid en de individualiteit van mensen centraal stelt. We willen een balans vinden tussen mens en techniek. De aanpak die we hierbij hanteren luidt ‘Human first’.”