Efficiënte temperatuurarchitectuur, waardoor de stroombehoefte afneemt.

De afbeelding toont de onderdelen van de lithium-ion-hoogspanningsaccu in de nieuwe EQB van Mercedes-EQ.

Efficiënte temperatuurarchitectuur, waardoor de stroombehoefte afneemt.

De uitgekiende temperatuurarchitectuur van de EQB werkt heel efficiënt. Een warmtepomp zorgt ervoor dat de restwarmte van de elektrische aandrijving voor het interieur kan worden gebruikt. Hierdoor is aanzienlijk minder stroom vanuit de accu nodig voor de verwarming, waardoor de actieradius toeneemt.
Overzicht van de werking van de warmtepomp in de EQB:

  • Efficiënt opnieuw verwarmen (reheat) met circulatielucht. Vanwege het hoge gehalte circulatielucht hoeft minder (frisse) lucht te worden opgewarmd. Om de neiging tegen beslaan te voorkomen, wordt de circulatielucht dienovereenkomstig afgekoeld, waarbij vocht wordt onttrokken. De onttrokken warmte wordt via de watergekoelde condensator en warmtewisselaar opnieuw naar het interieur gevoerd. Met andere woorden: de warmte wordt 'gerecycled'.
  • Benutten van de restwarmte van de elektrische aandrijflijn.
  • Restwarmte benutten van de hoogspanningsaccu. Wanneer de temperatuur van de accu een bepaalde grens overschrijdt, kan de restwarmte voor de verwarming van interieur worden gebruikt.