Balise: Mercedes-Benz VISION EQXX demonstreert efficiëntie in de praktijk.

VISION EQXX, de toekomst wordt nu geschreven

Nooit eerder had een concept car zoveel intelligentie en energie-efficiëntie aan boord. Door de VISION EQXX moeten we anders gaan denken en onze visie op het verkeer in de toekomst verruimen. De auto sluit aan bij een globale herziening van het industriële model. Deze elektrische auto heeft een reële actieradius van 1.000 kilometer en een verbruik van slechts 8,7 kWh/100 km in reële verkeersomstandigheden. Deze resultaten – verkregen bij normale rijsnelheden op alle soorten wegen – gaan het verstand te boven en openen opwindende perspectieven op het vlak van milieubescherming. Bij het ontwerpen van zijn revolutionaire elektrische architectuur werd gestreefd naar maximale zuinigheid en optimaal comfort, maar ook naar in dit segment niet eerder vertoonde prestaties. VISION EQXX is het werk van een multidisciplinair team, waaronder experts van de F1 High Performance Powertrain (HPP) divisie van Mercedes-Benz, dat niet alleen op het gebied van geavanceerde elektrische aandrijvingen de bakens verzet, maar ook wat betreft het gebruik van lichtgewicht engineering, duurzame materialen en de toepassing van software met ongelooflijke voorspellende capaciteiten.

Balise: Mercedes-Benz VISION EQXX demonstreert efficiëntie in de praktijk.

Op naar de haven van Cassis!

De VISION EQXX leverde onlangs een bijzondere technologische prestatie. De concept car legde probleemloos en ondanks grillige weersomstandigheden meer dan 1.000 kilometer af op één acculading. Bovendien bleek bij aankomst de laadstatus nog zo’n 15% te zijn, wat neerkomt op een resterende actieradius van ongeveer 140 kilometer. Dit is een unicum! Het toppunt van milieuverantwoordelijkheid door de elektrificatie van auto’s naar een nieuw niveau van efficiëntie te tillen. De lange-afstandsrit werd onder reële omstandigheden uitgevoerd onder toezicht van de onafhankelijke Duitse certificeringsinstantie TÜV Süd. De EQXX-technologie zal binnenkort worden toegepast in de volgende seriemodellen van Mercedes-Benz. “Het is ons gelukt! Met gemak legden we meer dan 1.000 kilometer af op één acculading en realiseerden we een verbruik van slechts 8,7 kWh/100 km in het dagelijks verkeer. De VISION EQXX is de meest efficiënte Mercedes ooit gebouwd. Het technologieprogramma erachter markeert een mijlpaal in de ontwikkeling van elektroauto’s”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG.

Balise: Mercedes-Benz VISION EQXX demonstreert efficiëntie in de praktijk.

Een uitdagend lange-afstandsparcours

Om zijn energie-efficiëntie aan te tonen, werd de VISION EQXX over allerlei soorten terrein en door verschillende Europese landen gestuurd. De reis van Duitsland naar Zuid-Frankrijk, via Zwitserland en Noord-Italië bleek een behoorlijke uitdaging door het zeer veelzijdige routeprofiel – met stukken snelweg, bergpassen, wegwerkzaamheden ... – en dan ook nog onder wisselende weersomstandigheden en bij temperatuurschommelingen tussen 3 en 18 graden. De VISION EQXX had te kampen met regen, maar kon zeer intelligent gebruikmaken van de wind en de zon. De eerste etappe verliep tussen Sindelfingen en de noordoostelijke grens van Zwitserland over Autobahn A81, met snelheden tot 140 km/h. De lage Cw-waarde van 0,17 zorgde voor een minimale luchtweerstand. Het lichtgewicht ontwerp bleek een groot voordeel bij het beklimmen van bergpassen. Op het traject tussen Amsteg en Göschenen ligt een 14 km lang traject bergop met een hellingshoek tot 5 procent. Dit is waar de VISION EQXX met zijn leeggewicht van slechts 1.755 kg punten scoorde voor efficiëntie. Na de Gotthardtunnel gaat de weg een heel eind bergafwaarts. De VISION EQXX doet hier zijn voordeel mee door tijdens het remmen energie terug te winnen en zodoende met zijn elektrische aandrijflijn nieuwe maatstaven te creëren. In de Povlakte, bij Milaan, kon de EQXX dankzij de 117 zonnecellen op zijn dak profiteren van een zonnebooster die zijn actieradius met 25 kilometer vergrootte op een traject van meer dan 1.000 kilometer.

 

Balise: Mercedes-Benz VISION EQXX demonstreert efficiëntie in de praktijk.

Doel: nul impact!

De ongeëvenaarde actieradius van de VISION EQXX zal binnenkort ook de andere elektrische auto’s uit het EQ-gamma in staat stellen om elke langeafstandsrit te maken. Heruitgevonden efficiëntie start een opwaartse spiraal dankzij een compactere en lichtere batterij. De VISION EQXX concept car toont aan dat op alle vlakken winst kan worden geboekt door alle elementen van de elektrische aandrijflijn opnieuw te bekijken en daarbij gebruik te maken van lichtgewicht engineering en duurzame materialen. Efficiëntie betekent ook dat afval tot een minimum wordt beperkt om de natuurlijke hulpbronnen te beschermen. In VISION EQXX betekent efficiëntie meer actieradius met minder energieverbruik, meer luxe en comfort met minder impact op de natuur en meer elektrische mobiliteit met minder afval. Met één enkele acculading van de VISION EQXX reist u van Berlijn naar Parijs, van New York naar Cincinnati of van Peking naar Nanjing. Op basis van de gemiddelde afgelegde afstanden per jaar zou een bestuurder in de VS of China de VISION EQXX slechts twee keer per maand volledig hoeven op te laden en in Europa slechts één keer per maand.