
Blogs.
Blogs.
Blogs over de innovatieve ontwikkelingen van Mercedes-Benz, gepubliceerd in het Financiële Dagblad.
Blogs.
Blogs over de innovatieve ontwikkelingen van Mercedes-Benz, gepubliceerd in het Financiële Dagblad.
De metamorfose van Mercedes-Benz
De metamorfose van Mercedes-Benz
Het zijn uitdagende tijden voor Mercedes-Benz. De auto’s die het zal bouwen, zullen steeds vaker elektrisch zijn en het bedrijf legt zich toe op baanbrekende nieuwe mobiliteitsdiensten. Om innovatief en vooraanstaand als altijd te blijven, verandert het z’n bedrijfscultuur. Zes vragen over hoe Mercedes-Benz z’n metamorfose vormgeeft.
Wat vrouwen willen
Wat vrouwen willen
De auto-industrie is altijd een mannenbolwerk geweest. Maar vrouwen zijn de snelst groeiende en meest invloedrijke groep consumenten ter wereld én mobiliteit verandert revolutionair. Als automerken toekomstbestendig willen zijn, zullen ze de vrouwelijke klant aan zich moeten binden. Maar hoe steelt de autowereld haar hart?
Mobility-as-a-service: Snel en schoon van A naar B
Mobility-as-a-service: Snel en schoon van A naar B
In de stad van de toekomst vol elektrisch, slim en autonoom voortbewegend verkeer, draait het om de reiziger. In de zoektocht naar de snelste reis van A naar B zal het vervoersmiddel ondergeschikt worden aan de vervoersvraag.
Purpose als rode draad
Purpose als rode draad
Na meer dan een eeuw denken in omzetten, gaat bij autofabrikanten nu de knop om: ze gaan op zoek naar hun bestaansrecht. Mercedes-Benz loopt – als grondlegger van de auto-industrie - voorop in deze verandering. Voortgedreven door het nieuwe motto ‘First Move The World’.
Transformeren en toch jezelf blijven
Transformeren en toch jezelf blijven
Door de ontwikkeling van autonoom rijden, het internet-of-things en de deeleconomie gaat de core business van de auto-industrie onherroepelijk op de schop. Merken die over tien jaar nog steeds onderscheidend willen zijn, ontwikkelen zich van autobouwer tot koploper in mobiliteit. Maar hoe verander je effectief je businessmodel zonder het DNA van je bedrijf aan te tasten?
Het automerk als levensstijl
Het automerk als levensstijl
Terwijl de auto slimmer wordt, hoeft de (jonge) consument er niet persé één te bezitten. Een zelfrijdende auto op afroep is de toekomst. Dat betekent dat automerken zich moeten heruitvinden. Van automerk naar mobiliteitsaanbieder en serviceverlener, passend bij de levensstijl van de gebruiker.
Waterstof als brandstof
Waterstof als brandstof
De komende vijf jaar komen er wereldwijd meer dan honderd typen elektrische auto’s op de markt. Toch beschikt de EV voorlopig over een ‘ouderwetse’ lithium-ion batterij met lange laadtijden. Hoog tijd om na te denken wat er ná de stekkerauto in de huidige vorm moet komen.
Vitaliteit naast veiligheid
Vitaliteit naast veiligheid
Ken je dat stijve gevoel wanneer je na een lange autorit uitstapt? Dat gaat de komende jaren tot een vage herinnering behoren. Een combinatie van design, psychologische toepassingen, technische snufjes en kunstmatige intelligentie moet de autorit tot niets minder dan een holistische ervaring maken. Een ervaring die je gezondheid zélfs een impuls kan geven.
Race naar de toekomst
Race naar de toekomst
Van de achteruitkijkspiegel tot schijfremmen; vrijwel elke techniek die in de Formule 1 is getest, belandt uiteindelijk in consumentenvoertuigen. Autosport is nu eenmaal het ideale testlab voor nieuwe technieken. Met de opkomst van de Formule E krijgt de ontwikkeling van elektrische auto’s nu ook een enorme boost.
Smart cities: dé aanjagers van nieuwe mobiliteit
Smart cities: dé aanjagers van nieuwe mobiliteit
In de stad van de nabije toekomst is letterlijk geen plaats meer voor een auto met een verbrandingsmotor. Om duurzame en consumentvriendelijke mobiliteitsoplossingen mogelijk te maken, is radicale innovatie nodig. Daarom gaan nu zelfs aartsrivalen als Mercedes en BMW op dit gebied samenwerken.
Radicale innovatie is speedboot van de automotive industrie
Radicale innovatie is speedboot van de automotive industrie
Elke bedrijfstak heeft te maken met disruptieve ontwikkelingen die het bestaande businessmodel op zijn kop zetten. Hoe blijf je bij als grote organisatie? Door het innovatieproces radicaal anders aan te pakken. Meer dan tien jaar geleden zette Mercedes de knop om. Met succes.
Mens en machine steeds inniger verbonden
Mens en machine steeds inniger verbonden
Nog nooit is het cliché ‘wat je rijdt ben je zelf’ zo waar geweest als nu. Sterker nog: de band tussen mens en auto wordt door de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie steeds inniger. Maar hoe bouwen mens en machine in de toekomst een duurzame relatie en samenwerking op?
Automotive design brengt technologie tot leven
Automotive design brengt technologie tot leven
Door voortrazende technologische ontwikkelingen verandert de manier waarop de mens naar mobiliteit kijkt. Dat is ook terug te zien in automotive design. Kunstmatige intelligentie en apps beïnvloeden het in- en exterieur van de auto. “Iets maken dat betekenisvol is, is het allerbelangrijkste.”