Van autoshow naar techbeurs

Van autoshow naar techbeurs

Van autoshow naar techbeurs

De grens tussen tech en automotive vervaagt. Nergens is de samensmelting van die werelden zo duidelijk als in beurzenland. Niet de autobeurs, maar de techconferentie is de frontlinie voor automerken.

De autobeurs: in het pre-internettijdperk het epicentrum van innovatie in de auto-industrie. Wilde je het nieuwste van het nieuwste op autogebied zien, dan ging je naar een beurs in Amsterdam, Frankfurt, Parijs of Detroit. En wie merken en modellen wilde vergelijken voordat hij een nieuwe auto kocht, deed dat op de beursvloer. Automerken stemden hun lanceringsdatum op de evenementen af, met enorme stands probeerden ze de bezoeker voor zich te winnen.

Maar op de prestigieuze autoshow in Detroit komend voorjaar, laten onder meer Mercedes-Benz, Jaguar, Land Rover, Mazda, Volvo, BMW, Audi en Porsche verstek gaan. “Een moeilijke keuze, maar genomen uit rationele overwegingen”, zei Daimler-CEO Dieter Zetsche destijds over het besluit van Mercedes-Benz om niet deel te nemen.

‘Automerken krijgen te maken met een nieuwe groep consumenten, die heel andere criteria hanteert bij het maken van keuzes’

Van autoshow naar techbeurs
Van autoshow naar techbeurs
Opnieuw bekijken

Nieuwe doelgroep

Wat is er dan veranderd? Automerken zoeken toch nog altijd naar de meest efficiënte manier om hun nieuwe producten aan de wereld te laten zien? Ja, maar de doelgroep die deze nieuwe generatie auto’s koopt, verandert in rap tempo. Trendwatcher Igor Beuker legt uit: “De auto ontwikkelt zich steeds meer tot een rijdende computer. De focus op zelfrijden, connectivity en ‘smart everything’ leidt ertoe dat automerken te maken krijgen met een nieuwe groep consumenten, die heel andere criteria hanteert bij het maken van keuzes.” Die consument loopt rond op techbeurzen, niet op autoshows.

“Dit is de groep pioniers, die al handenwrijvend zit te wachten op innovaties”, vervolgt Beuker. “Die autonoom rijden en de technologische ontwikkeling daarvan fantastisch vindt. Deze groep wil bijvoorbeeld dat een auto in staat is van tevoren een parkeerplaats te reserveren, zodat je niet op zelf op zoek moet als je op je bestemming aankomt. Een andere doelgroep, met hogere eisen.”

Van autoshow naar techbeurs

Voorlopers en volgers

Innovators en early adapters, zoals die pioniers in marketingtermen heten, vormen nipt 16% van de consumenten. Toch zijn ze razend belangrijk voor de toekomst van de rap veranderende auto-industrie. Want de grote meerderheid van de consumenten (68%) wacht af en kijkt naar wat die voorlopers doen. Beukers: “Als die massaal zeggen: ‘joh prima auto, moet je ook doen’, durft men de stap te wagen. Bind je als merk die vroege groep aan je, dan volgt de rest vanzelf.”

Dat geldt trouwens niet voor iedereen, zegt Beuker. “Zo’n 16% van de consumenten blijft voorlopig nog wel even sceptisch over elektrisch rijden, en die zitten liever zelf achter het stuur dan dat ze het stuur aan zelfrijdende technologie overgeven.”

Vervagende grenzen, nieuwe concurrenten

In de strijd om de techpioniers met invloed verdringen automerken zich natuurlijk op de plekken waar die groep zich bevindt. Bijvoorbeeld op de CES, de techbeurs in Las Vegas die bijna tegelijkertijd met de autoshow in Detroit plaatsvindt. Een steeds groter aandeel van de stands in Las Vegas is bemand door de ‘traditionele’ automerken.

Dat traditionele verschil tussen auto- en techmerken vervaagt. Ga maar na, waar Google bezig is met autonoom rijdende voertuigen, ontwikkelt Mercedes-Benz slimme systemen die via artificial intelligence een band met de bestuurder kunnen opbouwen. En aartsrivalen BMW en Mercedes werken tegenwoordig zij aan zij in de ontwikkeling van nieuwe mobiliteitsdiensten zoals autodelen. Beuker: “Trends en technologieën razen over ons heen en zetten industrieën op z’n kop.”

‘In de strijd om de techpioniers met invloed verdringen automerken zich op de plekken waar die groep zich bevindt’

Van autoshow naar techbeurs

Breed en doordacht

De pioniers onder de consumenten bereik je op grote beurzen. Maar wie de spotlight niet wil delen, kan zich met op maat gesneden events ook direct op de veeleisende voorlopers richten. Voorwaarde: een breed en doordacht programma, want deze groep is niet voor een gat te vangen.

Mercedes-Benz organiseerde begin september bijvoorbeeld de Mercedes me convention in Stockholm, een event op het snijvlak tussen festival en conferentie, in samenwerking met het Amerikaanse South by Southwest Music and Tech Festival (SXSW). Met de slogan #createthenew kregen bezoekers van honderd sprekers uit 20 landen via workshops, discussies enz. een doorkijkje naar de toekomst. Op het gebied van mobiliteit natuurlijk, maar ook de toekomst van leiderschap, neurobiologie en economie kwamen aan bod. Die focus breder dan mobiliteit dient een belangrijk doel voor de lange termijn: “Ons bedrijf ondergaat een transformatie van een automaker naar de holistische mobiliteitsdienstverlener van morgen”, schrijft Mercedes-Benz op de site van SXSW. “Om de klant van de toekomst te begrijpen, moeten we relevante onderwerpen met hen bespreken. De conventie is bedoeld als platform dat veel verder reikt dan de autoindustrie.”

Podcast: Innovatie in Mobiliteit

Technologie en innovatie bepalen de toekomst van mobiliteit. Mercedes Next neemt je aan de hand van M.O.B.I.L.I.T.Y. mee op weg naar die toekomst.

Luister de podcast

Nieuwe fase voor de autoshow


En de autobeurs dan? Die heeft zich de laatste jaren opnieuw uitgevonden. Letterlijk, in het geval van de International Amsterdam Motor Show, de opvolger van de in 2015 gestopte AutoRAI. “Vroeger ging je naar de autobeurs als je een auto wilde vergelijken een daarna te beslissen of het de Renault of de Peugeot zou worden. Die bezoeker komt nu niet meer”, vertelt oprichter van de IAMS Ronald van den Broek. “We richten ons nu veel meer op de autoliefhebber.”

Van den Broek: “De stands op IAMS zijn kleiner dan die enorme podia die de merken vroeger hadden. De bezoeker komt nu om oude en nieuwe modellen te bewonderen. Die staan nu naast elkaar.” De tentoongestelde verzamelobjecten komen grotendeels uit Nederlandse privécollecties en laten het beste van elk merk zien. “Automerken zelf leveren nu nog steeds auto’s, net als vroeger kunnen ze nog steeds laten zien wat ze in huis hebben. Maar de investering van zo’n enorme stand was gewoon te groot. Dat gebeurt dus niet meer.”

‘Op techbeurzen kun je de toekomst zien, terwijl de autoshows de connectie met het heden en de historie zijn’

Van autoshow naar techbeurs

Verleden, heden en toekomst

‘Op techbeurzen kun je de toekomst zien, terwijl de autoshows de connectie met het heden en de historie zijn’
De IAMS heeft geen last van de versmelting van tech en automotive. Techbeurzen zijn geen concurrent van de autoshow, aldus Van den Broek. “Het is juist zo dat de twee elkaar aanvullen. Op techbeurzen kun je de toekomst zien, terwijl de autoshows de connectie met het heden en de historie zijn. Automerken zijn geworteld in een lange geschiedenis, de band met het verleden is voor hen heel belangrijk. Maar we richten ons niet alleen op vroeger”, besluit van den Broek: “Ook hier staan steeds meer elektrische modellen tentoongesteld, dat was een paar jaar geleden echt niet aan de orde.”

Sprekers, workshops en discussiepanels in Stockholm dus. Maar een belangrijk onderdeel van het event is juist heel traditioneel: Mercedes-Benz lanceerde de EQC, de eerste volledig elektrische auto van het merk onder het EQ-label. De dagen voorafgaand aan het event publiceerde Mercedes al teasers van de auto. Die krijgt een range van maximaal 450 kilometer, op basis van de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP). De auto is uitgerust met twee elektrische motoren met een vermogen tot 300 kilowatt (408 pk) en heeft en is uitgerust met een 80 kWh accupakket. De auto is begrensd op 180 km per uur, 0 tot 100 haalt bij binnen 5 seconden.