Transformeren en toch jezelf blijven

Transformeren en toch jezelf blijven

Transformeren en toch jezelf blijven

Door de ontwikkeling van autonoom rijden, het internet-of-things en de deeleconomie gaat de core business van de auto-industrie onherroepelijk op de schop. Merken die over tien jaar nog steeds onderscheidend willen zijn, ontwikkelen zich van autobouwer tot koploper in mobiliteit. Maar hoe verander je effectief je businessmodel zonder het DNA van je bedrijf aan te tasten?

1. Wees doordrongen van de noodzaak

1. Wees doordrongen van de noodzaak

Een succesvolle transformatie en de innovaties die daarbij horen, beginnen met het besef dat dit met het oog op de toekomst daadwerkelijk nodig is. Dus ook als je winst maakt en dat zelfs al meer dan een eeuw doet met het oeroude businessmodel van auto’s verkopen. Peter Zijlstra is marketingmanager bij Mercedes-Benz, één van de meest succesvolle premiummerken ter wereld: “Het begint met onderkennen dat je je traditionele businessmodel moet aanpassen omdat de businessmodellen gaan veranderen. Bij Mercedes-Benz is het verkopen van auto’s onze core business. Maar daarnaast denken we dat mobiliteit in de toekomst draait om CASE; Connectiviteit, Autonoom rijden, Shared services en Elektrisch vervoer. Dat zijn de vier pijlers van de toekomst, die willen we verder ontwikkelen. Hoewel Mercedes nog steeds voornamelijk auto’s verkoopt, wordt de CASE-strategie op termijn steeds groter en de core business kleiner. Dat vergt een grote transformatie.”

‘Hoewel Mercedes nog steeds voornamelijk auto’s verkoopt, wordt de CASE-strategie op termijn steeds groter en de core business kleiner’

Met de CASE-strategie wil Daimler een actieve rol spelen in de radicale veranderingen in de auto-industrie. De auto van de toekomst is connected, autonoom, gedeeld en elektrisch. Maar volgens Daimler-topman Dieter Zetsche schuilt de kunst er vooral in om die vier disruptieve veranderingen zo intelligent mogelijk te combineren.

  • Connectiviteit: Het vergroten van de veiligheid, comfort en entertainment door de koppeling van de auto met data van andere voertuigen, smartphones, huizen, etc.

  • Autonoom rijden: Gebaseerd op het idee dat zelfrijdende auto’s de toekomst zijn en veiligheid en comfort zullen verbeteren. Voordat het zover is, is veel onderzoek noodzakelijk op het gebied van deep learning en kunstmatige intelligentie.

  • Shared Services: Klanten hebben straks behoefte aan een breed scala aan mobiliteitsdiensten, zoals autodelen, koppeling met openbaar vervoer, nieuwe leaseconstructies, etc.

  • Elektrisch rijden: De toekomst is emissieloos en dus elektrisch.

2. Verzamel de juiste mensen om je heen

Transformeren en toch jezelf blijven

2. Verzamel de juiste mensen om je heen

Met alleen de overtuiging dat het anders moet, kom je er natuurlijk niet. Je moet weten wat de klant van de toekomst wil en daarover in gesprek gaan. En zodra je dat weet, moet je zorgen dat je mensen in huis hebt die die toekomst kunnen vormgeven. De weg naar autonoom rijden is bijvoorbeeld nog lang. Elektrisch rijden komt pas echt goed van de grond als de batterijen en de infrastructuur steeds beter worden. En het zelflerende vermogen van slimme computers moet ze wel eerst door mensen worden aangeleerd.

Deep learning
De kunst is om de juiste mensen voor die klus te vinden. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Zo hebben meerdere automerken een partnership met het Amerikaanse opleidingsinstituut Udacity. Hier kunnen studenten nano degrees krijgen op gebied van autonoom rijden, robotica en deep learning. De automerken kunnen er helpen het onderwijs goed aan te sluiten bij de uitdagingen waar de sector voor staat. Door de samenwerking kunnen studenten de benodigde kennis krijgen om effectief bij te dragen aan oplossingen van de mobiliteitsvraagstukken.

3. Maak ruimte voor nieuwe ideeën

3. Maak ruimte voor nieuwe ideeën

De automotive industrie maakt op meerdere gebieden een transitie door. Zelfbewuste merken zullen daarom heel veel ideeën tegelijkertijd moeten uitdenken, ontwikkelen en aanbieden om onderscheidend te blijven en de boot straks niet te missen. Zijlstra: “Je weet niet zeker wat uiteindelijk echt groot wordt in de markt. Niet gokken op één ding dus, maar alles tegelijk onderzoeken.” Maar door bestaande structuren binnen grote bedrijven is het soms lastig om flexibel en wendbaar te zijn, zeker als onzeker is of een innovatie op termijn winstgevend wordt.

‘Je weet niet zeker wat uiteindelijk echt groot wordt in de markt. Niet gokken op één ding dus, maar alles tegelijk onderzoeken’

Transformeren en toch jezelf blijven

Lab1886
Daimler riep daarom bijvoorbeeld startup community Lab1886 in het leven. De naam verwijst naar het jaar 1886, het jaar dat Carl Benz de auto uitvond. Het lab richt zich op de ontwikkeling van nieuwe verdienmodellen, in samenwerking met startups die binnen enkele maanden tot zelfstandige bedrijven kunnen uitgroeien. De succesvolste exponenten van het lab zijn tot op heden het deelnetwerk car2go, en de app Moovel, die verschillende componenten van mobiliteit combineert. In de app kun je de route raadplegen, autodelen, parkeerplaatsen vinden, taxi’s bestellen, fietsen huren, etc.

Startups zijn goud waard
Startups met een goed idee zijn goud waard voor grote corporates met een vooruitziende blik. Anderzijds kunnen startups de hulp en het netwerk van grote bedrijven vaak meer dan goed gebruiken. Lab1886 fungeert als facilitator die de startups de middelen, ruimte en kennis kan bieden om te groeien. In de ideefase, maar ook bij het ontwikkelproces en de commercialisering van het product. Zijlstra: “In het lab kunnen ideeën ontwikkeld worden en volwassen gemaakt, buiten de traditionele, misschien wat loggere structuur van Daimler zelf. De cultuur, de processen en de legal entities zijn zo ingericht dat een idee tijd krijgt om te rijpen. En als het echt schaal nodig heeft, dan kan een startup binnen het moederbedrijf worden opgenomen.”

Transformeren en toch jezelf blijven

“Ik zag er bijvoorbeeld designschetsen voor een chassis met passagierscompartiment dat je naar je werkt brengt en dan autonoom naar rangeerterrein rijdt. Daar krijgt het chassis een cargocompartiment, waarna het de rest van de dag cargo rondrijdt. Tot jij weer terug moet en hij je weer komt ophalen. Dat is misschien nog ver weg, maar wel al bedacht en vormgegeven.”

4. Werk samen met je concurrenten

4. Werk samen met je concurrenten

Om te transformeren tot een toekomstbestendig merk moeten heilige huisjes tegen de vlakte. Binnen de organisatie, door managementstructuren en beslissingstrajecten te vereenvoudigen en nieuwe werkmethoden te omarmen om je organisatie wendbaarder te maken. Maar de transformatie zet de auto-industrie ook buiten kantoormuren aan tot nieuwe manieren van denken. Dat werd onlangs zichtbaar in een onwaarschijnlijke samenwerking. Daimler bundelt de krachten met de oude aartsrivaal BMW Group. De twee Duitse premiummerken trekken samen op om marktleider te worden in mobiliteitsdienten in de bovenkant van de markt. Dat willen ze doen door een groot autodeelplatform te creëren en nieuwe diensten te ontwikkelen. Voordeel van de samenwerking met andere grote corporates: groter bereik en gedeelde risico’s. BMW-topman Harald Krüger in een gezamenlijk statement: “De samenwerking maakt het eenvoudiger voor onze klanten om de emissievrije mobiliteit van de toekomst te ontdekken. […] Het zend een stevig signaal naar onze nieuwe concurrenten.”

‘Om te transformeren tot een toekomstbestendig merk moeten heilige huisjes tegen de vlakte’

5. Koester je erfgoed

5. Koester je erfgoed

Hoewel toekomstgerichtheid een voorwaarde is om te overleven, is het noodzakelijk ook het verleden niet uit het oog te verliezen bij het implementeren van nieuwe technologieën en verdienmodellen. Bij Daimler vinden ze dat vanzelfsprekend, gezien het trackrecord op innovatiegebied: “We vonden de auto uit en nu creëren we de toekomst ervan”, zo is te lezen in het jaarverslag van het Duitse merk. Zijlstra voegt daaraan toe: “Mercedes is een luxemerk, dat zit in ons DNA en zullen we altijd vasthouden.”

https://youtu.be/074ha9bDMzo
Reinventing Mobility: The CASE strategy
Opnieuw bekijken