Driven by data

Driven by data

Driven by data

In de slimme auto wordt dagelijks ontzettend veel data uitgewisseld. Van navigatie- tot locatie- en sensordata. Hoe werkt dat precies en waar gaan de ontwikkelingen naar toe? Vijf data gedreven initiatieven van Mercedes-Benz op een rij.

Hoe de toekomst van de auto er uit komt te zien? Mercedes-Benz heeft het antwoord klaar: ‘CASE’. Dit staat voor: ‘Connected’, ‘Autonomous’, ‘Shared & Services’ en ‘Electric’. In gewoon Nederlands gaat het om zelfrijdende, elektrisch aangedreven en gedeelde auto’s die communiceren met andere auto’s, de bestuurder en wegkantsytemen. Daarbij schuift de ouderwetse autofabrikant op naar een mobiliteitsaanbieder. Hij helpt je het snelst, slimst en schoonst van A naar B te bewegen. Onder meer via handige apps en autodeelsystemen.

‘In 2020 verwerkt de grotendeels zelfstandig rijdende auto al 5 terabyte aan informatie per dag’

De auto én mobiliteit worden slim. In 2020 verwerkt de grotendeels zelfstandig rijdende auto al 5 terabyte aan informatie. Per dag. Dat is net zoveel als 2.500 uur aan video’s of 85.000 uur aan muziek. De belangrijkste informatiestromen zijn navigatie-, sensor-, en locatiedata.

1. Gezondheidssensoren

Driven by Data

1. Gezondheidssensoren

Sensoren. Een hedendaagse auto zit er vol mee. Van camera’s tot laserscanners, radarsensoren en ultrasone sensoren. Het zijn de ogen en oren van de auto en vormen de basis voor de assistentiesystemen die samen semi-autonoom rijden mogelijk maken. Je naadloos en veilig door het verkeer loodsen, is echter niet de enige toepassing. De sensorrijke auto heeft ook oog voor jou.

Voor optimaal comfort verandert het interieur van de slimme auto in een centraal gezondheidscentrum. Hartslagsensoren, vermoeidheidsdetectors en wellicht zelfs hersengolfmonitors verzamelen continu biometrische gegevens van de inzittenden. Ben je vermoeid of gestrest? De slimme auto merkt dat meteen. Bijvoorbeeld via de printbare sensoren van de Finse startup Forciot, die Mercedes-Benz op korte termijn in het interieur van haar auto’s wil verwerken. In het stuurwiel bij voorkeur. Op basis van de druk waarmee je het stuur vasthoudt, je hartslag en het vochtpercentage in je handpalm, ziet de technologie of je ontspannen bent. Zo niet, dan grijpt de vitaliteitscoach in.

Een belangrijke verstoorder van het comfort in de zelfrijdende auto is wagenziekte, aldus Riender Happee, Associate Professor Automotive Human Factors aan de TU Delft. Hij doet onderzoek naar de interactie tussen mens en techniek. “Als je zelf rijdt, word je nooit wagenziek, maar als passagier wel. Zeker als je de ogen niet op de weg houdt. Dat is precies wat de verwachting is bij de autonome auto van de toekomst; je gaat een boek lezen.”

‘De sensorrijke auto heeft ook oog voor jou. Voor optimaal comfort verandert het interieur van de slimme auto in een centraal gezondheidscentrum’

Happee is daarom bezig met het maken van wetenschappelijke modellen die in kaart brengen onder welke omstandigheden we wagenziek worden. De rol van het evenwichtsorgaan is daarbinnen essentieel. Maar hoe kan wagenziekte worden voorkomen? “Belangrijk is om de technieken en sensoren van de zelfrijdende auto zo in te regelen is dat er een vloeiende, rustige rijstijl ontstaat.” Daarmee zijn we er nog niet. Happee noemt als mogelijke oplossingen ook een actief meebewegende stoel, een zitpositie in de rijrichting en het zo plaatsen van computerschermen dat je altijd iets meekrijgt van de buitenomgeving.

2. Kunstmatige intelligentie

Driven by Data

2. Kunstmatige intelligentie

Een veelbelovende nieuwe technologie die nu al in auto’s wordt gebruikt is kunstmatige intelligentie. Dat zijn auto’s met een zelflerend vermogen. Hoe meer kilometers de auto rijdt, hoe intelligenter hij wordt. Je auto slaat op welke instellingen je prettig vindt en welke routes je rijdt. In de huidige Mercedes-Benz modellen zit ook al de nodige Artificiële Intelligentie (AI). Zo kun je praten met de nieuwe A-klasse. Met de spraakopdracht “Hey Mercedes, ik heb honger”, gaat hij voor je op zoek naar restaurants in de omgeving.

De communicatie verloopt via het nieuwe spraakgestuurde gebruikersinterface MBUX. MBUX (Mercedes-Benz User Experience) heeft dankzij z’n kunstmatige intelligentie bovendien uitstekende voorspellende gaven. Het geavanceerde systeem weet bijvoorbeeld dat je graag elke dinsdagavond je moeder belt, of dat je rond zes uur op zoek gaat naar het nieuws op de radio. Op basis van je voorkeuren krijg je vervolgens suggesties voorgeschoteld. Kunstmatige intelligentie is onmisbaar voor de zelfrijdende auto, zegt Dr. Ir. Carlo van de Weijer van de TU Eindhoven.

Volgens de Directeur Smart Mobility moet de autonome auto zelf data kunnen interpreteren: “Een zelfrijdende auto moet flexibel kunnen omgaan met de geldende verkeersregels. Anders lukt het hem nooit om in te voegen tijdens extreme drukte op de weg. De auto blijft gerust minuten wachten totdat er een gat van vier tellen is. En als er een vrachtwagen staat te lossen, moet de auto zelf beseffen dat hij dan wél een keertje over die doorgetrokken streep mag rijden.” Dat wordt volgens Van de Weijer de grootste uitdaging van de autonome auto: de wisselwerking tussen de voorgeprogrammeerde commando’s en het eigen inzicht.

3. Real-time routekaarten

Driven by Data

3. Real-time routekaarten

Essentieel voor de zelfrijdende auto is een op de centimeter nauwkeurige real-time plattegrond van de omgeving. Eentje die ‘zelf-helend’ is door informatie die door de auto’s zelf wordt aangeleverd. Dus waarbij alle dynamische veranderingen op de weg direct zichtbaar zijn. Van net ontstane files tot een vers oliespoor. Mercedes-Benz krijgt die routekaarten bestemd voor auto’s met verregaande autonomie (level 3, 4 en 5), van partner HERE Technologies.

Om via haar HERE HD Live Map straks ‘om de hoek te kijken’, is een razendsnelle dataverbinding een voorwaarde. De HD Live Map van HERE maakt immers gebruik van de sensordata van andere voertuigen. Van de Weijer: “De slimme auto’s gaan samen de kaart maken. Alle rondrijdende auto’s doen aan data-acquisitie en versturen die gegevens naar een backoffice. Die verwerkt ze razendsnel in een real-time routekaart, waarover de zelfrijdende auto’s dan weer beschikken.” Een eerste vorm van car-to-x-communicatie is nu al verwerkt in de Mercedes me-connectiviteitsdiensten in het nieuwe MBUX-infotainmentsysteem. Het navigatiesysteem weet al dat het verder op de route glad is, of dat er een ambulance met spoed aankomt.

4. Autodeelsystemen

Driven by Data

4. Autodeelsystemen

Een van de pijlers binnen de genoemde CASE-strategie van Daimler heet ‘Shared & Services’. Daartoe behoren mobiliteitsdiensten en slimme apps als Turo (huur een auto van een local), Car2go (deelauto’s), Mytaxi (bestel een taxi via de app) en mobiliteitsplatform Moovel. Met die mobiliteitsdiensten is Daimler al actief in meer dan honderd steden in Europa, Noord-Amerika en China. Momenteel zijn al meer dan 15 miljoen klanten geregistreerd. Die mobiliteits- en autodeelsystemen werken past écht goed, als er big data aan te pas komt. Want waar de vraag naar vervoer is, moeten ook de auto’s zijn. In de perfectionering van vervoer op maat, krijgt Daimler hulp van de bijzondere software van het Israëlische techbedrijf Anagog, waar het recent een belang in nam.

5. Bewegingsstromen in kaart

5. Bewegingsstromen in kaart

Volgens de topman van Anagog, Ofer Tziperman, is de smartphone een ware goudmijn als het gaat om het in kaart brengen van mobiliteitsstromen. Net zoals een moderne auto zit de smartphone immers vol met sensoren. Eén telefoontje telt tien tot vijftien slimme technologieën; van accelerometer tot barometer en van gyroscoop tot kompas. En dan zijn er ook nog GPS, Bluetooth en Wifi.

‘Software die een paar minuten van te voren kan zien wanneer een parkeerplek vrij komt’

Anagog heeft op basis van die sensoren software ontwikkeld die vertelt hoe een persoon zich voortbeweegt. Want als je in de auto rijdt, beweegt je smartphone op een andere manier dan wanneer je loopt, de lift neemt of stilzit aan een vergadertafel. Een van de toepassingen van hun software is dat ze, geholpen door kunstmatige intelligentie, geanonimiseerde mobiliteitsvoorspellingen kunnen doen op basis van bewegingspatronen. Zo kan de software een paar minuten van te voren zien wanneer een parkeerplek vrij komt. Heel handig als jij net via de app een parkeerplekje in de overvolle stad zoekt.

Zelf ervaren hoe Mercedes innoveert?

What Three Words

Mercedes-Benz is ’s werelds eerste autofabrikant die haar spraakgestuurde navigatiesysteem laat werken op de What Three Words-technologie.

Het MBUX infotainment systeem heeft letterlijk aan drie woorden genoeg om je locatie tot op de meter nauwkeurig te bepalen.

Dat is onder meer een uitkomst als je een bepaalde winkel in een groot winkelcentrum zoekt, of een sportclub op een gigantisch sportcomplex. Het navigatiesysteem leidt je dan niet automatisch naar de hoofdingang, maar zet je, als het even kan, voor de deur af.