Blogs.

Blogs over de innovatieve ontwikkelingen van Mercedes-Benz, gepubliceerd in het Financiële Dagblad.

Mobility-as-a-service: Snel en schoon van A naar B  

Mobility as a service

Mobility-as-a-service: Snel en schoon van A naar B  

In de stad van de toekomst vol elektrisch, slim en autonoom voortbewegend verkeer, draait het om de reiziger. In de zoektocht naar de snelste reis van A naar B zal het vervoersmiddel ondergeschikt worden aan de vervoersvraag.

Purpose als rode draad

Purpose

Purpose als rode draad

Na meer dan een eeuw denken in omzetten, gaat bij autofabrikanten nu de knop om: ze gaan op zoek naar hun bestaansrecht. Mercedes-Benz loopt – als grondlegger van de auto-industrie - voorop in deze verandering. Voortgedreven door het nieuwe motto ‘First Move The World’.  

Transformeren en toch jezelf blijven

 Transformeren en toch jezelf blijven

Transformeren en toch jezelf blijven

Door de ontwikkeling van autonoom rijden, het internet-of-things en de deeleconomie gaat de core business van de auto-industrie onherroepelijk op de schop. Merken die over tien jaar nog steeds onderscheidend willen zijn, ontwikkelen zich van autobouwer tot koploper in mobiliteit. Maar hoe verander je effectief je businessmodel zonder het DNA van je bedrijf aan te tasten?

Van autoshow naar techbeurs

Van autoshow naar techbeurs

Van autoshow naar techbeurs

De grens tussen tech en automotive vervaagt. Nergens is de samensmelting van die werelden zo duidelijk als in beurzenland. Niet de autobeurs, maar de techconferentie is de frontlinie voor automerken.

Het automerk als levensstijl

Het automerk als levensstijl

Het automerk als levensstijl

Terwijl de auto slimmer wordt, hoeft de (jonge) consument er niet persé één te bezitten. Een zelfrijdende auto op afroep is de toekomst. Dat betekent dat automerken zich moeten heruitvinden. Van automerk naar mobiliteitsaanbieder en serviceverlener, passend bij de levensstijl van de gebruiker.

Driven by Data

Driven by data

Driven by Data

In de slimme auto wordt dagelijks ontzettend veel data uitgewisseld. Van navigatie- tot locatie- en sensordata. Hoe werkt dat precies en waar gaan de ontwikkelingen naar toe? Vijf data gedreven initiatieven van Mercedes-Benz op een rij.

Waterstof als brandstof

Waterstof als brandstof

Waterstof als brandstof

De komende vijf jaar komen er wereldwijd meer dan honderd typen elektrische auto’s op de markt. Toch beschikt de EV voorlopig over een ‘ouderwetse’ lithium-ion batterij met lange laadtijden. Hoog tijd om na te denken wat er ná de stekkerauto in de huidige vorm moet komen.

Vitaliteit naast veiligheid

Vitaliteit naast veiligheid

Vitaliteit naast veiligheid

Ken je dat stijve gevoel wanneer je na een lange autorit uitstapt? Dat gaat de komende jaren tot een vage herinnering behoren. Een combinatie van design, psychologische toepassingen, technische snufjes en kunstmatige intelligentie moet de autorit tot niets minder dan een holistische ervaring maken. Een ervaring die je gezondheid zélfs een impuls kan geven.

Race naar de toekomst

Race naar de toekomst

Race naar de toekomst

Van de achteruitkijkspiegel tot schijfremmen; vrijwel elke techniek die in de Formule 1 is getest, belandt uiteindelijk in consumentenvoertuigen. Autosport is nu eenmaal het ideale testlab voor nieuwe technieken. Met de opkomst van de Formule E krijgt de ontwikkeling van elektrische auto’s nu ook een enorme boost.

Smart cities: dé aanjagers van nieuwe mobiliteit

Smart cities

Smart cities: dé aanjagers van nieuwe mobiliteit

In de stad van de nabije toekomst is letterlijk geen plaats meer voor een auto met een verbrandingsmotor. Om duurzame en consumentvriendelijke mobiliteitsoplossingen mogelijk te maken, is radicale innovatie nodig. Daarom gaan nu zelfs aartsrivalen als Mercedes en BMW op dit gebied samenwerken.

Radicale innovatie is speedboot van de automotive industrie

Radicale innovatie

Radicale innovatie is speedboot van de automotive industrie

Elke bedrijfstak heeft te maken met disruptieve ontwikkelingen die het bestaande businessmodel op zijn kop zetten. Hoe blijf je bij als grote organisatie? Door het innovatieproces radicaal anders aan te pakken. Meer dan tien jaar geleden zette Mercedes de knop om. Met succes.

Mens en machine steeds inniger verbonden

Mens en machine

Mens en machine steeds inniger verbonden

Nog nooit is het cliché ‘wat je rijdt ben je zelf’ zo waar geweest als nu. Sterker nog: de band tussen mens en auto wordt door de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie steeds inniger. Maar hoe bouwen mens en machine in de toekomst een duurzame relatie en samenwerking op?

Automotive design brengt technologie tot leven

Automotive design

Automotive design brengt technologie tot leven

Door voortrazende technologische ontwikkelingen verandert de manier waarop de mens naar mobiliteit kijkt. Dat is ook terug te zien in automotive design. Kunstmatige intelligentie en apps beïnvloeden het in- en exterieur van de auto. “Iets maken dat betekenisvol is, is het allerbelangrijkste.”