Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198) bordeauxrood

1954 | Mercedes-Benz 300 SL 'Gullwing'

Geboren in de autosport. In 1952 boekt Mercedes-Benz grote internationale successen met de 300 SL racewagen (W 194). 'SL' – beide letters staan voor 'Super Leicht'. Sinds 1954 leeft de mythe van de SL voort in seriemodellen. Dat begon destijds met de legendarische 300 SL 'Gullwing'. De fascinatie blijft. Elke generatie zet de unieke traditie voort.

Mercedes-Benz type 600 Pullman Landaulet

1963 | Mercedes-Benz 600 'Großer Mercedes''

De presentatie van de 600 op de IAA in Frankfurt in september 1963 was een regelrechte sensatie. De 600 was ontwikkeld als exclusief model dat representatief was voor de hoogste eisen. Het nieuwe topmodel was dan ook standaard uitgerust met technische bijzonderheden die als geheel uniek waren en de toenmalige stand van de techniek weergaven.

Mercedes-Benz 200, W 115 'Strich-Acht'

1968 | Mercedes-Benz 'Strich-Acht'

De viercilindertypen 200 D t/m 220 waren samengevoegd in modelserie W 115, terwijl de beide zescilindermodellen 230 en 250 werden toegewezen aan modelserie W 114. In de volksmond worden de modellen van de 'nieuwste generatie' na het introductiejaar 1968 ook vandaag nog als 'Strich-Acht-typen' aangeduid.

Mercedes-Benz 280 SE (modelserie 116)

1972 | Mercedes-Benz S-Klasse modelserie 116

Een geheel nieuw ontwikkelde autogeneratie uit het hogere segment werd in september 1972 geïntroduceerd. De voor het eerst officieel zogenoemde 'Mercedes-Benz S-Klasse' - interne aanduiding W 116 - was de opvolger van modelserie 108/109 en bestond bovendien uit de typen 280 S, 280 SE en 350 SE.

E-Klasse Estate van modelserie 123

1977 | Mercedes-Benz Estate van modelserie 123

Dankzij zijn uitgebreide functionaliteit maakte de nieuwe middenklassegeneratie (W 123) in januari 1976 grote indruk op de klanten die vanwege de grote vraag tot een jaar op hun auto moesten wachten. Na de limousine werden in 1977 de coupé, een limousine met een lange wielbasis en met de Estate voor het eerst een stationcar af fabriek geïntroduceerd.

G-model van modelserie 460

1979 | Mercedes-Benz G-Klasse

In februari 1979 werd met de presentatie van de Mercedes-Benz G-modellen een geheel nieuwe weg ingeslagen. De nieuwe generatie terreinwagens was enerzijds ontworpen voor vrijetijdsbesteding, anderzijds voor de zware, dagelijkse praktijk, voor gebruik in de industrie en bij gemeentes.

Mercedes-Benz 190 E, compact class-limousine van modelserie 201

1982 | Mercedes-Benz 190 E

Een gebeurtenis waar het publiek en de pers naar uitkeken was de introductie van de compact limousines van type 190 en 190 E op 8 december 1982. Beide modellen losten geen voorganger af, maar breidden het traditionele Mercedes-Benz personenwagenprogramma uit met een derde hoofdlijn. De nieuwe modellijn kenmerkte zich door compacte afmetingen, een laag gewicht en meer efficiëntie, zonder dat hiervoor compromissen op het gebied van rijeigenschappen, veiligheid en betrouwbaarheid hoefden te worden gesloten.

Benz Patent-Motorwagen 1886

1886 | Benz Patent-Motorwagen

De Benz Patent-Motorwagen is de eerste auto ter wereld. Carl Benz heeft deze in 1885 geconstrueerd en hiervoor op 29 januari 1886 als 'Voertuig met gasmotor' een patent aangevraagd. Het patentnummer 37435, verstrekt door het Keizerlijke Patentbureau in Berlijn, is de geboorteakte van de auto.

Mercedes 35 pk (1901)

1900 | Mercedes 35 pk

In 1900 is bij de Daimler-Motoren-Gesellschaft op initiatief van Emil Jellinek een voertuig geconstrueerd dat duidelijk afweek van de tot dan toe gebruikte koetsconstructies. Emil Jellinek stimuleerde de ontwikkeling van een geheel nieuwe auto met een lichte, krachtige motor, een lange wielbasis en een laag zwaartepunt. Het nieuw te ontwikkelen model heette voor het eerst 'Mercedes', vernoemd naar de toen tienjarige dochter van Jellinek.

'Heckflossen-Mercedes' Mercedes-Benz 220 SEb W 111

1959 | Veiligheidscarrosserie met kreukelzones: Mercedes-Benz 'Heckflosse' (W 111)

In 1959 introduceerde Mercedes-Benz een voor het merk typerende innovatie – de veiligheidscarrosserie. Het concept van ontwerper Béla Barényi: kreukelzones voor en achter en daartussen het niet-vervormende passagierscompartiment. Het eerste model was de limousine uit het hogere segment van modelserie 111. Deze werd liefdevol 'Heckflosse' genoemd.

Antiblokkeersysteem testen in de fabriek Stuttgart-Untertürkheim op de testbaan

1978 | Antiblokkeersysteem in de standaarduitvoering van de Mercedes-Benz S-Klasse (modelserie 116)

Een droom van de ingenieurs kwam in 1978 uit. Mercedes-Benz presenteerde in de S-Klasse van modelserie 116 het antiblokkeersysteem. Zelf als er heel hard wordt afgeremd, blijft de S-Klasse wendbaar en worden gevaarlijke situaties omzeild. Op basis van de ABS-sensoren zijn meer assistentiesystemen vervaardigd.

Crashtest van een 500 SEL (S-Klasse modelserie 126) met airbag bij het Mercedes-Benz ongevalexperiment in Sindelfingen

1981 | Airbag in de standaarduitvoering van de Mercedes-Benz S-Klasse (modelserie 126)

Het eerste seriemodel ter wereld met een bestuurdersairbag en een gordelspanner aan voorpassagierszijde was de Mercedes-Benz S-Klasse van modelserie 126, die in 1981 werd geïntroduceerd. Binnen milliseconden ontplooit zich bij een ongeval een luchtzak vanuit het stuurwiel en vormt een kussen tussen de bestuurder en stootdemper. Het systeem is een aanvulling op de veiligheidsgordel. Tegenwoordig bevindt zich een groot aantal airbags in de auto.

Statische demonstratie van het preventieve inzittendenbeschermingssysteem PRE-SAFE® (Mercedes-Benz S 350 4MATIC van modelserie 220)

2002 | Inzittendenbeschermingssysteem PRE-SAFE: Mercedes-Benz S-Klasse (modelserie 220)

PRE-SAFE® is een nieuwe mijlpaal van Mercedes-Benz op het gebied van veiligheid. Wanneer de sensoren een dreigende aanrijding detecteren, bereidt de techniek de auto hierop voor. PRE-SAFE® sluit het schuifdak en de zijruiten, zet de rugleuningen rechtop en spant uit voorzorg de veiligheidsgordels van de bestuurder en voorpassagier aan. Zo wordt voor een betere bescherming van de inzittenden gezorgd.

Mercedes-Benz Intelligent Drive in de S-klasse vanuit het perspectief van de bestuurder

2013 | Mercedes-Benz Intelligent Drive

Onder de naam Mercedes-Benz Intelligent Drive wordt sinds 2013 een groot aantal assistentiesystemen gebundeld. Dankzij de intelligente koppeling van camera's, sensoren en regeleenheden wordt de auto een 'partner die meedenkt'. De assistentiesystemen en de toenemende koppeling zijn toonaangevend en een mijlpaal op weg naar autonoom autorijden zonder ongevallen.

Een rode EQS staat voor windturbines

2021 | Eerste volledig elektrische luxe limousine van Mercedes-Benz: EQS

De EQS is de eerste volledig elektrische luxe limousine van Mercedes-Benz en staat als eerste model op de modulaire architectuur voor elektrische modellen uit het luxe- en hogere segment. Het MBUX-hyperscreen, een bedieningsoppervlak met hoge resolutie dat zich over de gehele breedte van het dashboard uitstrekt, viert bovendien zijn première in een seriemodel.

Mercedes-AMG ONE op het racecircuit

Mercedes-AMG

Welkom in de wereld van Mercedes-AMG. We geloven in wedstrijden, ideeën, topprestaties en overwicht. In de houding die ingenieurskunst voortbrengt. Met onze insteek zorgen we niet alleen voor performance op het racecircuit maar ook voor het gewone wegdek.

Mercedes-Maybach Haute Voiture

Mercedes-Maybach

Bij Mercedes-Maybach is de innovatiekracht van Mercedes-Benz versmolten met de unieke luxe van Maybach. Kortom, een geslaagde combinatie van prestaties en exclusiviteit. Waarbij traditioneel handwerk en moderne digitale technologieën met elkaar versmolten zijn.

Mercedes-Benz Classic: een rode 300 SL Roadster

Mercedes-Benz Classic

Ervaar alle mijlpalen van het merk Mercedes-Benz en geniet van emotionele momenten uit de geschiedenis van de uitvinder van de auto.