Met ruime voorsprong. Meer dan 1.000 kilometer ver.

Met ruime voorsprong. Meer dan 1.000 kilometer ver.

Met ruime voorsprong. Meer dan 1.000 kilometer ver.

Met de VISION EQXX zet Mercedes-Benz nieuwe maatstaven op het gebied van elektrisch rijbereik en efficiëntie. Dit prototype demonstreert hoe efficiënt, duurzaam en luxueus elektrische mobiliteit kan zijn. Met een actieradius van meer dan 1.000 kilometer op één lading - wat overeenkomt met minder dan 10 kWh aan energie per 100 kilometer - is het een echte efficiëntie-kampioen. Dit is deels te danken aan het exterieurdesign en de aerodynamica, waardoor de auto een toonaangevend lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,17 heeft. En het onweerstaanbare carrosseriedesign is eveneens revolutionair. De VISION EQX presenteert een visie van hoe elektrische Mercedes-Benz-modellen er in de toekomst uit kunnen zien: met lichtgewicht design, innovatieve accu's en nieuwe materialen.

Een meer dan adembenemend design.

Een meer dan adembenemend design.

Een meer dan adembenemend design.

Aerodynamica kent een lange traditie bij Mercedes-Benz. Wij hebben dit tot kunst verheven. Autoliefhebbers zullen zich zeker nog de C 111 uit de jaren '70 herinneren. Tegenwoordig is de EQS, de pionier in de luxe klasse, 's werelds meest aerodynamische productiemodel. En met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,17 zet de VISION EQXX nu een nieuwe mijlpaal. Deze recordwaarde is van groot belang voor elektrisch rijden en in het bijzonder voor het rijbereik. Dat komt omdat twee derde van de elektrische energie nodig is om de luchtweerstand te overwinnen.

Het lijnenspel van de auto vloeit met ongeëvenaarde elegantie van de voorzijde, over de krachtige, sensuele schouders, naar de uiterst effectieve aerodynamica van de achterspoilerrand. Daarnaast tonen nog vele andere details hoe doordacht en compromisloos de aerodynamica van de VISION EQXX is. Het front is kleiner dan die van de compacte CLA, met minimale luchtweerstand als resultaat. Een smallere spoorbreedte achter zorgt voor een meer efficiënte luchtstroming langs de auto. En transparante, externe wieldeksels voorkomen vrijwel elke vorm van turbulentie, terwijl ze de goud-roze magnesium velgen in al hun pracht laten stralen.

Het interieur: tussen luxe en natuur.

EQXX: het interieur. Tussen luxe en natuur.

Het interieur: tussen luxe en natuur.

Voor het interieur sloeg Mercedes-Benz nieuwe wegen in. Het interieur van de VISION EQXX is een verrassende mix van duurzame materialen zoals paddenstoelen, bamboe, cactus en vegan zijde. Dit is het bewijs dat ultieme luxe en superieur comfort mogelijk zijn zonder gebruik van dierlijke producten. Hierdoor hebben wij alleen al de ecologische voetafdruk van het leder met de helft verkleind.

De aandrijving. Toonaangevende efficiëntie.

EQXX: de aandrijving. Toonaangevende efficiëntie.

De aandrijving. Toonaangevende efficiëntie.

Nieuwe, duurzame mobiliteit wordt niet uitgedrukt in paardenkracht, km/h of seconden. De mobiliteit van de toekomst wordt uitgedrukt in efficiëntie en afgemeten tegen de maatstaf van de VISION EQXX, met zijn energie-efficiëntie van 95%. Dat betekent dat 95% van de in de accu opgeslagen energie de wielen bereikt. Ter vergelijking: een auto die wordt aangedreven door een efficiënte verbrandingsmotor realiseert een energie-efficiëntie van ongeveer 30% en een sporter, bijvoorbeeld een gemiddelde lange-afstandsloper, haalt ongeveer 50%. Een gespecialiseerd team van Mercedes-Benz ingenieurs werkte samen met de autosportspecialisten van High Performance Powertrains (HPP) en Mercedes-Benz Grand Prix (MGP) om zowel een uiterst efficiënte en compacte elektrische aandrijving als een lichtgewicht accubehuizing te ontwikkelen. Per slot van rekening concentreren zij zich al jaren op het tot een minimum verlagen van de mechanische wrijving om zo te zorgen dat vermogen met zo min mogelijk verlies op het circuit komt.

Een accu die nieuwe dimensies bereikt.

Een accu die nieuwe dimensies bereikt.

In plaats van de accu groter en dus zwaarder te maken, werd de energiedichtheid aanzienlijk verbeterd – tot 200 Wh/kg om precies te zijn. Zo heeft de accu van de VISION EQX een capaciteit van 100 kWh, terwijl hij 50% minder plaats inneemt en 30% lichter is dan accu's van vergelijkbare capaciteit. Onder meer door het gebruik van state-of-the-art silicium-anodes, in combinatie met ultra-lichtgewicht materialen uit de Formule 1, zijn wij erin geslaagd de accucapaciteit ingrijpend te verhogen.

Het elektrische systeem dat stroom levert aan de vele secundaire componenten van de VISION EQXX haalt extra energie uit zonnecellen op het dak. Dit reduceert de belasting op het hoog-voltage-systeem, waardoor het rijbereik wordt vergroot. Dit kan op een dag met goede weersomstandigheden tot 25 kilometer extra rijbereik opleveren tijdens lange ritten.

 

VISION EQXX: de uitdaging
VISION EQXX: de uitdaging
Opnieuw bekijken

The range


Ontdek ons EQ-programma

The range


Ontdek ons EQ-programma

    EQA

    EQA

    De nieuwe elektrische EQA excelleert met zijn hoge efficiëntie en onmiddellijk beschikbaar vermogen.

    EQB

    EQB

    Alles wat u maar kunt wensen: veiligheid, ruimte en veel comfort. De volledig elektrische EQB biedt een ruim en veelzijdig interieur. Zo bent u klaar voor alle situaties van het dagelijkse leven.

    EQC

    EQC

    Ontdek een 4x4 die 100% elektrisch is én een echte Mercedes-Benz.

    EQE

    EQE

    De EQE combineert zijn dynamische design met een luxueus interieur - de perfecte balans van technologische innovatie en moderne esthetiek.

    EQS

    EQS

    De EQS is een zelfstandig en volledig elektrisch model binnen het nieuwe S-Klasse-progamma. Hij laat u kennismaken met het unieke Mercedes-EQ-design en het totaal nieuwe MBUX Hyperscreen. Zo ervaart u een geheel nieuwe manier van elektrisch rijden.

    EQV

    EQV

    De EQV is de eerste premium elektrische MPV van Mercedes-Benz en combineert emissieloos rijden met indrukwekkende functionaliteit en esthetiek.