Efficiëntie in detail.

Verbruik en emissies


Verbruik en emissies. Wat is dat?

Verbruik en emissies


Verbruik en emissies. Wat is dat?

Het verbruik en de emissies van de E-Klasse Limousine variëren, afhankelijk van de uitrusting en motoruitvoering. Bij de WLTP wordt hiermee rekening gehouden.

De benodigde hoeveelheid brandstof is afhankelijk van de constructie van de verbrandingsmotor, de afmetingen en gewicht van het model, alsmede de rijstijl van de bestuurder. De CO2-emissie staat in direct verband met de hoeveelheid brandstof die verbruikt wordt. Hoe hoger het verbruik, hoe hoger de uitstoot van koolstofdioxide. Een groot aantal comfort- en veiligheidsfuncties oefent direct invloed uit op het brandstofverbruik.

Verbruikshoeveelheid en schoon verbrandingsproces.

Het spiegelgladde oppervlak van het innovatieve NANOSLIDE-cilinderloopvlak vermindert de wrijving, waardoor het verbruik en de emissies afnemen.

Verbruikshoeveelheid en schoon verbrandingsproces.

Naast de CO2-emissies spelen ook verdere bestanddelen van uitlaatgassen een rol. Het gaat dan vooral om de NOx- (stikstofoxide) en roetpartikelemissies, waarbij bij moderne, direct ingespoten diesel- en benzinemotoren rekening wordt gehouden. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen de verbruikshoeveelheid (CO2-uitstoot) en hoe schoon een verbrandingsproces is (NOx, partikels).

Voertuigontwikkeling


Continu optimaliseren.

Mercedes-Benz streeft continu naar optimalisatie van het verbrandingsproces en overige processen die in het inwendige van een motor plaatsvinden, om daarmee zowel het verbruik als de CO2-emissies te verminderen, en ook het verbrandingsproces schoner te maken. Als gevolg daarvan is het verbruik van Mercedes-Benz modellen sinds 1995 bijna met de helft afgenomen.

Voertuigontwikkeling


Continu optimaliseren.

Mercedes-Benz streeft continu naar optimalisatie van het verbrandingsproces en overige processen die in het inwendige van een motor plaatsvinden, om daarmee zowel het verbruik als de CO2-emissies te verminderen, en ook het verbrandingsproces schoner te maken. Als gevolg daarvan is het verbruik van Mercedes-Benz modellen sinds 1995 bijna met de helft afgenomen.

Ons streven: lage emissies en tegelijkertijd hoge prestatievermogens.

Bij de ontwikkeling van voertuigen is Mercedes-Benz op techniekgebied continu bezig om modellen efficiënter en verbruiksarmer te maken.

Ons streven: lage emissies en tegelijkertijd hoge prestatievermogens.

Bij de ontwikkeling van automodellen is Mercedes-Benz op techniekgebied continu bezig om modellen efficiënter en verbruiksarmer te maken. In een aantal disciplines is hard gewerkt aan de ontwikkeling van auto's die zuinig zijn, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen die Mercedes-Benz aan veiligheid, kwaliteit en performance stelt.

Partikelfilters voor benzinemotoren.

Om het milieu te verbeteren, gaat Mercedes-Benz op grote schaal ook partikelfilters gebruiken voor benzinemotoren.

Partikelfilters voor benzinemotoren.

Het partikelfilter, inmiddels standaard voor dieselmotoren, is nu ook beschikbaar voor benzinemotoren. Om het milieu verder te verbeteren, gaat Mercedes-Benz, als eerste autofabrikant, ook op grote schaal partikelfilters aanbieden voor benzinemotoren.

ECO-uitrustingen


Met ECO-uitrustingen brandstof besparen.

In de toekomst kunnen klanten aan de hand van opties de CO2-waarden van hun model sterker beïnvloeden dan ooit tevoren. Daarvoor biedt Mercedes-Benz een ruim assortiment met efficiënte motoren en daarnaast een aantal uitrustingen met speciale features voor optimale aerodynamica.

ECO-uitrustingen


Met ECO-uitrustingen brandstof besparen.

In de toekomst kunnen klanten aan de hand van opties de CO2-waarden van hun model sterker beïnvloeden dan ooit tevoren. Daarvoor biedt Mercedes-Benz een ruim assortiment met efficiënte motoren en daarnaast een aantal uitrustingen met speciale features voor optimale aerodynamica.

    • AIRPANEL

      AIRPANEL

      Voor de E-Klasse en C-Klasse met uitrustingslijn Exclusive is de optie AIRPANEL leverbaar. Wanneer de motor nauwelijks hoeft te worden gekoeld, blijft AIRPANEL gesloten. Als de lamellen zijn gesloten, draagt de jaloezie AIRPANEL bij aan betere aerodynamica van de auto, omdat de lucht niet meer door het motorcompartiment kan stromen. Daardoor neemt de luchtweerstand af, waardoor ook het brandstofverbruik en de CO2-emissies verder worden teruggedrongen. Pas op het moment dat er meer koeling wordt vereist, worden de lamellen geopend. Het systeem is zichtbaar aan de buitenzijde en oogt interessant.

    • AERO-banden

      AERO-banden

      De speciaal ontwikkelde AERO-banden beschikken over een wrijvingsarm afrolgedrag waardoor het verbruik afneemt. De banden zijn voorzien van het EU-'B'-label. Het effect van deze banden wordt verder versterkt door de bijbehorende AERO-velgen, die door hun opvallende vormgeving en de toepassing van overwegend gesloten oppervlakken voor duidelijk betere aerodynamica zorgen.

    Zuinig rijden


    Besparingspotentieel benutten. Resources ontzien.

    Zuinig rijden


    Besparingspotentieel benutten. Resources ontzien.

    Het individuele verbruik van de A-Klasse met een zuinige rijstijl, waarmee brandstof wordt bespaard en CO2-emissies worden geminimaliseerd.

    Milieuvriendelijke rijstijl: invloedsfactoren.

    Zuinig rijden. De ECO-aanduiding in het multifunctionele display van de CLA motiveert de bestuurder een efficiëntere rijstijl aan te houden.

    Efficiëntere rijstijl: ECO-aanduiding.