Efficiënte temperatuurarchitectuur, waardoor de stroombehoefte afneemt.

De afbeelding toont de onderdelen van de lithium-ion-hoogspanningsaccu in de nieuwe EQA, de volledig elektrische compacte SUV van Mercedes-EQ.

Efficiënte temperatuurarchitectuur, waardoor de stroombehoefte afneemt.

De uitgekiende temperatuurarchitectuur van de EQA werkt heel efficiënt. De warmtepomp transporteert de warmte van een laag naar hoog temperatuurniveau. Op deze manier kan 'koude warmte', die juist bij elektrische auto's veelvuldig voorkomt, voor de verwarming van het interieur worden gebruikt. Overzicht van de werking van de warmtepomp in de EQA:

  • Efficiënt opnieuw verwarmen (reheat) met circulatielucht. Vanwege het hoge gehalte circulatielucht hoeft minder (frisse) lucht te worden opgewarmd. Om de neiging tegen beslaan te voorkomen, wordt de circulatielucht dienovereenkomstig afgekoeld, waarbij vocht wordt onttrokken. De onttrokken warmte wordt via de watergekoelde condensator en warmtewisselaar opnieuw naar het interieur gevoerd. Met andere woorden: de warmte wordt 'gerecycled'.
  • Benutten van de restwarmte van de elektrische aandrijflijn.
  • Restwarmte benutten van de hoogspanningsaccu. Wanneer de temperatuur van de accu een bepaalde grens overschrijdt, kan de restwarmte voor de verwarming van interieur worden gebruikt.