Actieradius bij elektrisch rijden | Mercedes-Benz Vans

De actieradius van uw elektrische bedrijfswagen.

Hoe ver kan een elektrische bedrijfswagen rijden? Voor veel bedrijven dé cruciale vraag. De actieradius bepaalt hoe ver u kunt rijden en hangt af van een aantal factoren, waaronder het rijgedrag van de bestuurder en het verwarmen of koelen van de elektrische bestelwagen. Daarnaast speelt ook de accucapaciteit van de bedrijfswagen een rol.

Actieradius van een elektrische auto.

Veel ondernemers vragen zich af hoe ver een elektrische bedrijfswagen kan rijden als de auto is opgeladen. Dat begrijpen we maar al te goed. We hebben verschillende modellen elektrische bedrijfswagens met elk hun eigen actieradius. Ontdek dat elektrisch rijden ook bij u past.

Wat betekent actieradius?

Actieradius in het kort: de afstand die een elektrische auto kan afleggen zonder tussentijds op te laden. De actieradius bestaat uit de capaciteit van de accu en het verbruik van de auto. Het gaat hierbij om het aantal kilowattuur (kWh), in plaats van het verbruikte aantal liters zoals bij auto’s met een verbrandingsmotor.

Actieradius van een elektrische bedrijfswagen.

Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) is gebleken dat ondernemers gemiddeld minder kilometers per dag maken dan van tevoren ingeschat. Oftewel: de bedrijfswagen staat vaker stil dan verwacht. Dat geeft mogelijkheden om bijvoorbeeld ’s nachts op te laden, maar ook overdag tijdens het werk als de bedrijfswagen stilstaat. Daardoor volstaat vaak de actieradius van de huidige elektrische bedrijfswagens.

Welke factoren zijn van invloed op de actieradius?

Een strakke planning helpt om efficiënt in te spelen op de actieradius. Daarnaast zijn er nog een aantal factoren van invloed.

De rijstijl van de bestuurder.

De rijstijl van de bestuurder is een bepalende factor van de actieradius. Zuinig rijden met een elektrische bedrijfswagen is goed mogelijk. Bij remmen of het laten uitrollen van de auto werkt de elektromotor als een dynamo. De accu slaat teruggewonnen energie op. Dit noemen we recuperatie.


Remmen en het gas loslaten genereert dus energie. Hoeveel energie u terugwint, kunt u op het stuur instellen met 4 recuperatielevels: D-, D, D+ en D++. Heeft u de elektrische bedrijfswagen in D- staan? Dan staat de auto vrij snel stil omdat dit level flink op de motor ingrijpt, wat relatief veel energie oplevert. Daarom past dit level goed bij rijden in de stad. De EQV beschikt over een vijfde recuperatiestand: D Auto. In deze stand wordt het recupereren automatisch aangepast aan de rijsituatie van dat moment, gebaseerd op de navigatiegegevens en de medeweggebruikers door middel van de afstandsradar.

De maximale snelheid.

De maximale snelheid speelt een grote rol bij de actieradius van uw elektrische bedrijfswagen. Hoe sneller u rijdt, hoe lager de actieradius is. Stel u rijdt 130 kilometer per uur (km/u), in plaats van 100 km/u. Dan verbruikt uw elektrische bedrijfswagen ongeveer 25% meer energie en vermindert dus uw actieradius. U kunt ervoor kiezen om een elektrische bedrijfswagen van Mercedes-Benz te begrenzen. Hierdoor rijdt uw eSprinter bijvoorbeeld niet harder dan 100 km/u. Rijdt u tijdens werktijden veelal op de snelweg, dan voorkomt u op deze manier verkeersboetes, terwijl uw actieradius optimaal blijft. U kunt onze eVito Gesloten Bestelwagen en eSprinter Gesloten Bestelwagen in de fabriek naar wens laten begrenzen op 80, 100 of 120 km/u. De eVito Tourer en EQV kunt u laten begrenzen op 140 of 160 km/u. Heeft u al een eVan aangeschaft, dan is het ook mogelijk om via een Mercedes-Benz werkplaats een begrenzer in te laten stellen.

Het koelen en opwarmen van de elektrische bedrijfswagen.

Een verbrandingsmotor voert warme lucht aan waarmee je de auto kunt verwarmen. Om een elektrische auto te verwarmen, beschikt de accu over een speciaal warmte-onderdeel. Dit kost energie omdat de accu het element voedt. Het is dus verstandig het interieur van de auto én de accu’s alvast op te warmen als de auto nog aangesloten is aan de laadpaal. Dit kan op afstand ingesteld worden via de app (Mercedes PRO of Mercedes me) of via de boordcomputer in de auto. De auto alvast verwarmen tijdens het opladen scheelt dus energie en gaat minder ten koste van de actieradius. Hetzelfde principe geldt voor de airco. Het helpt om deze niet op de hoogste stand te zetten en uw auto al te koelen tijdens het laden. Zo is de auto voor vertrek op de juiste temperatuur en komt het vermogen van de accu volledig ten goede aan de actieradius.

De werkelijke actieradius van een Mercedes-Benz bedrijfswagen.

WLTP is de afkorting van Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure.* Het is de officiële meetmethode voor het bepalen van voertuigemissies, brandstofverbruik en elektrisch bereik van voertuigen. De WLTP doorloopt 4 testcycli met verschillende snelheden: rijden op maximaal 60, 80, 120 en 120+ kilometer per uur. De combinatie van de uitslagen bepaalt het WLTP gecombineerd-cijfer.

WLTP* - de nieuwe procedure voor verbruiks-en emissietests.

  

Actieradius eVans.

De actieradius hangt dus af van een aantal factoren. De accucapaciteit en de actieradius volgens de WLTP-meetmethodiek* van onze elektrische bedrijfswagens zijn als volgt:

Actieradius van onze Mercedes-Benz eVans.

eVito Gesloten Bestelwagen 41 kWh accucapaciteit 137 kilometer actieradius (WLTP)*
eSprinter Gesloten Bestelwagen 55 kWh accucapaciteit 143 kilometer actieradius (WLTP)*
eSprinter Gesloten Bestelwagen 41 kWh accucapaciteit 108 kilometer actieradius (WLTP)*
eVito Tourer 100 kWh accucapaciteit 360 kilometer actieradius (WLTP)*
EQV 100 kWh accucapaciteit 356 kilometer actieradius (WLTP)*
Rijdt u voornamelijk in de stad? Omdat de WLTP* het gemiddelde is van meettrajecten met verschillende snelheden, kan de werkelijke actieradius van de eVito Tourer en EQV zomaar boven de 600 kilometer uitkomen als u voornamelijk met lage snelheden in de stad rijdt. Ontdek het zelf en vraag een proefrit aan bij uw dealer. Ervaar dat elektrisch rijden ook bij úw onderneming past.

Klaar voor elektrisch rijden? Ontdek het met de EQ Ready-app.

Elektrisch rijden is de toekomst. Kijk met de EQ Ready-app of u er klaar voor bent.

Bent u benieuwd hoeveel bereik u echt heeft met een elektrische bestelauto? Of hoe vaak u een elektrische Mercedes-Benz moet opladen?

De manier waarop u de elektrische bedrijfswagen inzet, bepaalt of elektrisch rijden bij uw onderneming past. Wilt u graag weten of elektrisch rijden iets voor u is? Met onze EQ Ready-app analyseert u eenvoudig uw dagelijkse ritten. Zo ontdekt u of een elektrische bedrijfswagen voor uw onderneming geschikt is. De app analyseert afgelegde afstanden, rij- en remgedrag, hoogteverschillen en houdt rekening met temperatuurscenario's.** 

** Het stroomverbruik werd vastgesteld aan de hand van VO 2017/1151/EU. Het stroomverbruik is afhankelijk van de voertuigconfiguratie, met name van de keuze van de snelheidsbegrenzing.
* De actieradius (WLTP) werd vastgesteld aan de hand van VO 2017/1151/EU. De actieradius is afhankelijk van de voertuigconfiguratie, met name van de keuze van de snelheidsbegrenzing. De werkelijke actieradius is bovendien afhankelijk van de persoonlijke rijstijl, weg- en verkeersomstandigheden, buitentemperatuur, gebruik van airconditioning/verwarming etc. en kan evt. afwijken.

Lorem Ipsum