Vragen en antwoorden over de lithium-ion-accu van de elektrische Mercedes-Benz Vans.

Wie speelt met de gedachte een eSprinter of een eVito aan te schaffen, heeft vaak wel een paar vragen – vooral over de lithium-ion-accu. De vijf meest fundamentele vragen beantwoorden we hier.

De energieleverancier in de vloer.

De belangrijkste component van een elektrisch voertuig bevindt zich niet onder de motorkap of in de cockpit. Zonder de accu in de voertuigbodem komen de eSprinter en de eVito niet van hun plek. Hij vormt de basis voor de aandrijflijn van elke elektrische bestelwagen. En ook al is er bijna geen onderscheid in de werking, de eisen die aan de accu van een elektrische voertuig worden gesteld, zijn een stuk hoger dan bij de accu van een boormachine of smartphone. Alleen door deze enorme capaciteiten kon elektromobiliteit überhaupt uitgroeien tot een alternatief voor verbrandingsmotoren. Dus wat moet u als consument weten over deze krachtige energiebronnen? Hier zijn de feiten.

1. Hoe werkt de accu van een elektrisch voertuig?

De accu van een elektrisch aangedreven voertuig is een verzameling accucellen die in meerdere accumodules zijn samengevoegd. Deze accucellen zorgen ervoor dat chemische energie wordt omgezet in elektrische. In feite gebeurt hier niets anders dan bij gewone accus': binnen in elke afzonderlijke accucel bevinden zich twee elektroden – anode en kathode genoemd – in een geleidend medium. Een separator scheidt de cel in het midden en voorkomt daarmee een kortsluiting. Het overschot aan elektronen bij de anode leidt tot verplaatsing van de elektronen door kabels naar de kathode. Met als resultaat: er loopt stroom. In ons geval door de inductiemotor van het voertuig. Als alle elektronen van de lithium-ion-accu door de motor gebruikt zijn, is de elektrische “tank” leeg. Aangekomen bij de andere pool van de accucel moeten de elektronen namelijk weer terug zien te komen bij hun uitgangspositie, de tegenpool. Daarvoor zorgt de bij het laden toegevoerde stroom.

2. Welke factoren bepalen de actieradius en de oplaadtijd?

Rijgedrag, de toestand van de weg, buitentemperatuur – er zijn veel factoren die de actieradius van een elektrisch voertuig beïnvloeden. En vooral door het eigen rijgedrag te verbeteren, kan er een extra kilometer hier of daar worden gewonnen. Maar als het gaat om de actieradius voert de grootte van de accu natuurlijk de boventoon. Een grotere accu belooft een grotere actieradius, maar tegelijkertijd verhoogt hij ook het gewicht van het voertuig. Op de lange duur kan een grotere accu ook een flink langere levensduur bereiken dan een kleinere. De reden: vanwege de omvang worden de capaciteit en de vermogensafgifte van de accu in het gebruik meer gespaard dan bij de kleinere tegenhanger. Wat de oplaadtijd betreft, geldt in dit verband dat die op de eerste plaats afhankelijk is van het accuformaat en het gebruikte laadstation. Hoe kleiner de accu, hoe sneller hij in de regel wordt opgeladen.

3. Wat is de verwachte levensduur van een accu?

Lithium-ion-accu's zijn onderhevig aan een verouderingsproces dat voor veel technologische producten onontkoombaar is. Hierbij speelt ook de werkelijke leeftijd van de accu een rol. Bovendien kunnen extreem hoge of lage buitentemperaturen eraan bijdragen dat de capaciteit iets terugloopt. Aan de andere kant hangt de capaciteit van een hoogspanningsaccu op de lange termijn ook af van het aantal laadcycli. Zorgen over de accu zijn bij eSprinter en eVito desondanks onterecht. Zes jaar lang en tot een afgelegde afstand van 100.000 km bij de eVito resp. 160.000 km bij de eSprinter garandeert Mercedes-Benz een accucapaciteit van ten minste 70%.

4. Wat gebeurt er met een accu aan het einde van de levensduur?

Mercedes-Benz en zijn partners werken onvermoeibaar aan bestaande en nieuwe manieren om oude accu's af te voeren. Daarbij gaat de meeste aandacht uit naar het hergebruik van de afzonderlijke onderdelen en materialen. Verschillende chemische en mechanische processen maken het mogelijk de gebruikte accucellen te scheiden in hun afzonderlijke onderdelen. Die kunnen vervolgens na een kort bewerkingsproces weer worden gebruikt in nieuwe accucellen. De hoogspanningsaccu van de eVito bijvoorbeeld belandt dus niet op de schroothoop, maar wordt weer onderdeel van nieuwe accu's. Als alternatief kunnen waardevolle stoffen zoals zeldzame metalen, uit de afgedankte accu's teruggewonnen en hergebruikt worden. Een tweede kans voor gebruikte voertuigaccu's bieden duurzame concepten zoals het gebruik als opslag voor energie.

5. Is een Van met accu gevaarlijk?

Veiligheid staat voor Mercedes-Benz voorop, bij elektrische motoren net zo goed als bij verbrandingsmotoren. Om de fascinerende technologie achter de lithium-ion-accu nog veiliger te maken, maken omvangrijke veiligheidsmaatregelen een integraal deel uit van de eVito en de eSprinter. Het chassis met botsingsbeveiliging beschermt accu, stroomkabels en andere onderdelen bij een ongeval tegen beschadiging. In zo'n geval herkent het voertuig het gevaar onmiddellijk en wordt alle spanning in het systeem uitgeschakeld. Zo is er zelfs bij een ernstig ongeluk geen extra gevaar voor inzittenden en hulpdiensten.

De accu in de voertuigbodem.

Praktisch als altijd: ook de eVito biedt royaal laadruimte.

Laden met speels gemak.

Mercedes me zorgt voor zorgeloos laden.

Elegant en efficiënt – de eSprinter.

Van buiten wijst alleen de “e” erop dat we te maken hebben met een elektrische Sprinter.

Foto's:

Daimler Global Media

Meer links om te ontdekken:

Het eVan-ecosysteem van Mercedes-Benz.

Lorem Ipsum