5 dingen die u nog niet wist over elektrische voertuigen.

Elektrische voertuigen zijn als hoofdrolspelers in duurzame mobiliteit het gesprek van de dag. En misschien bekruipt u soms het gevoel dat u alles over dit onderwerp al eens hebt gehoord. Wedden dat de volgende dingen u zullen verbazen?

1. Al in het begin van de 20e eeuw werd er elektrisch gereden.

U denkt dat elektrisch aangedreven voertuigen een modern fenomeen zijn? In werkelijkheid waren elektrische voertuigen aan het begin van de 20e eeuw al populair en echt veel voorkomend. Zo was in 1907 bijvoorbeeld de "Mercedes-Electrique" op de wegen te vinden. Deze pioniersvoertuigen werden aangedreven door elektrische wielnaafmotoren in de voorwielen. Pas vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw nam de populariteit van de elektrische voertuigen af, omdat de behoefte naar een grotere actieradius toenam en er veel voordeligere verbrandingsmotoren uit de massaproductie op de markt kwamen.

2. Ruim 25 jaar geleden al 130 km actieradius.

In april 1994 wilde Mercedes-Benz de internationale pers een uitgebreid onderzoekscentrum presenteren. De onderneming deed er als verrassing nog een compleet nieuw testvoertuig bij: de NECAR 1 – een acroniem voor “New Electric Car” – was het eerste voertuig op brandstofcellen ter wereld. In combinatie met de brandstofceltechniek werd toen dus al een voertuig gebouwd dat met zijn innovatieve elektro-aandrijving al een actieradius van 130 km en een topsnelheid van 90 km/h bereikte. De modelbasis van het testvoertuig was een Mercedes-Benz Transporter MB 100. Als proefmodel kwam toentertijd alleen een Mercedes-Benz Van in aanmerking, omdat de motoren en tanks nog heel groot waren en veel ruimte innamen. Zo besloegen ze bij de NECAR 1 bijna de gehele laadruimte.

3. Er zijn meer laadstations dan conventionele tankstations.

Er is al jaren een gestage terugloop te zien van traditionele tankstations. In Duitsland is het aantal tankstations in het derde kwartaal van 2020 ca. 14.400. Wat het aantal laadstations voor elektrische voertuigen betreft, is er daarentegen sprake van een record: er zijn er inmiddels zo'n 19.700. Omdat het aantal geregistreerde elektrische voertuigen gestaag groeit, is die groei van de laadinfrastructuur essentieel voor het toekomstige succes van de elektrische mobiliteit.

Toename van elektrische tankstations.

Het groeiende aantal laadmogelijkheden waarborgt het succes van de elektrische mobiliteit.

4. China heeft de meeste elektrische voertuigen ter wereld.

Op de wegen van China rijden de meeste elektrische voertuigen. In totaal meldde het land tot het einde van 2019 3.180.000 stuks. Op de voet gevolgd door de VS met 1.452.900 elektrische voertuigen. Met 370.800 stuks staat Noorwegen op de derde plaats, wat het land tot de koploper van Europa maakt.

5. In opkomst: de grafeenaccu.

Accu's voor voertuigen zijn, net als componenten voor verbrandingsmotoren, onderhevig aan voortdurende ontwikkeling. Lang voor de inmiddels gangbare lithium-ion-technologie werd er bijvoorbeeld ingezet op loodaccu's of nikkel-ijzeraccu's. Om grondstoffen te sparen en de winning van zeldzame metalen te reduceren, vijlen ontwikkelaars al aan een nieuwe mogelijkheid: grafeenaccu's. In het centrum van deze innovatieve technologie staat grafeen, een kunstmatig vervaardigd materiaal van koolstof, dat een zeer hoog geleidend vermogen heeft. Een dergelijke accu zou het snelladen van een voertuig in een paar minuten mogelijk maken en de levensduur van de voertuigaccu vele malen vermenigvuldigen. Maar het zal nog een paar jaar duren voordat de serieproductie van start kan gaan.

Innovatieve accutechniek: grafeen.

Onderzoekers werken continu aan het ontwikkelen van alternatieve manieren om energie op te slaan.

Foto's:

Daimler Global Media

Meer links om te ontdekken:

Het eVan-ecosysteem van Mercedes-Benz.

Lorem Ipsum