De toekomst van transport: een vergelijking van alternatieve aandrijvingsconcepten.
Een Mercedes-Benz eSprinter rijdt over een brug

De toekomst van transport: alternatieve aandrijvingsconcepten.

Mobiliteit en duurzaamheid? Natuurlijk denken de meeste mensen daarbij vooral aan de kansen van elektromobiliteit. Maar welke andere alternatieve aandrijvingsconcepten zouden er in de toekomst nog relevant kunnen worden voor bestelwagens? Een vergelijking.

Bestelwagens bevoorraden de wereld.

Van A naar B komen, is al lang niet meer het enige doel van de auto. Met hun flexibele toepassingsmogelijkheden bieden juist bestelwagens heel veel meer dan dat: ze houden onze economie draaiende, bevoorraden ons en zijn voor de makers van deze wereld als het ware een tweede woonkamer. Oftewel: ze zijn meer nodig dan ooit tevoren. Kijkend naar de toekomst komt dan natuurlijk ook bij Vans de vraag naar de duurzaamheid ervan op. Mercedes-Benz heeft op dat gebied met de eSprinter en de eVito een statement gemaakt. Elektromobiliteit in elegante vorm voor zakelijk gebruik? Check. Maar is er echt geen alternatief voor elektromobiliteit als het om de toekomst van rijden gaat?

Elegant en emissievrij.

Met de eSprinter op weg naar een duurzame toekomst.

Elektromobiliteit in opmars.

Wat is een elektro-aandrijving eigenlijk precies? Stroom die in een lithium-ion-accu wordt opgeslagen, drijft hier een inductiemotor aan. Vrijwel zonder uitlaatgassen en geluid zetten elektrische voertuigen, aangedreven door de juiste stroom-mix, een belangrijke stap in de richting van een schone en stillere stad van de toekomst. Uiteraard zijn ze tegenwoordig dankzij de toegenomen actieradius ook geschikt voor langere ritten. En de uitbreiding van de bijbehorende infrastructuur staat niet stil: alleen al in Duitsland zijn er in 2020 zo'n 19.000 laadstations die ervoor zorgen dat onze elektrische Vans niet stil komen te staan.

Uitlaatgassen die in lucht opgaan.

Altijd onderwerp van gesprek, maar ook altijd “nog te vroeg”? Natuurlijk wordt er ook veel gesproken over de brandstofcel. Wat voor velen klinkt als rocket science, ontpopt zich bij nadere beschouwing als waar natuurtalent op het gebied van duurzame aandrijftechniek. Waterstof wordt geoxideerd, protonen gaan door een membraan dat voor elektronen ondoordringbaar is. De enige uitweg voor de elektronen is de route de inductiemotor in. Het resultaat: in de motor komt stroom, uit de uitlaat komt alleen maar waterdamp. Als je de oxidatie van waterstof combineert met de technologie van een elektrisch voertuig, krijg je een krachtige optie zonder schadelijke stoffen voor de automobiele toekomst. En de actuele kenniswinst op het gebied van elektromobiliteit wordt ook toegepast op dit aandrijftype.

Zo ontstaat uit waterstof energie.

De eindproducten van dit proces: energie en waterdamp.

Een veelzijdig gas.

Het meest voorkomende chemische element van het universum brengt ook op een andere manier het een en ander aan het rollen – niet alleen door de brandstofcel. In vloeibare vorm kan waterstof als traditionele brandstof voor een verbrandingsmotor fungeren. Bij een rendement dat tussen dat van benzine en diesel ligt, zorgt het gas voor vrijwel emissievrij rijplezier. Net als bij de brandstofcel zijn de hoofdbestanddelen van de uitlaatgassen namelijk waterdamp en water. Ook deze technologie zou er dus toe kunnen bijdragen duurzame mobiliteit tot nieuwe hoogtes te brengen.

Een horizon met perspectief.

De geschiedenis van de auto leert dat we tot dingen in staat zijn waarvan we kort daarvoor niet eens konden dromen. Des te spannender ziet de toekomst van het goederen- en personenvervoer eruit. Ondernemers kunnen nu al met een schoon geweten in de eSprinter goederen leveren of in de eVito medewerkers naar de bouwplaats brengen. Het fundament voor duurzame mobiliteit is gelegd. En wij van Mercedes-Benz zullen ook in de toekomst Vans in het verkeer brengen die een gezonde balans tussen rendement en duurzaamheid belichamen.

Krachtig en zonder schadelijke stoffen.

De Concept Sprinter F-Cell.

Stroom uit het stopcontact.

Ook bij lage temperaturen paraat: de eSprinter.

Elektrisch rijplezier – de eVito Tourer.

Elegant en flexibel, zelfs bij het opladen.

Een helder signaal.

De "e" van elektrisch.

Foto's:

Daimler Global Media

Meer links om te ontdekken:

De Mercedes-Benz eVito.

 

De afgebeelde ombouwvarianten zijn uitgevoerd door onafhankelijke externe leveranciers. De leveranciers en ombouwvarianten zijn niet door Mercedes-Benz gecontroleerd. De afbeeldingen stellen in zoverre geen beoordeling van de leverancier en/of de ombouwvarianten door Mercedes-Benz voor.

Lorem Ipsum