Al aan het eind van de 19e eeuw had de autopionier Daimler in Nederland een vertegenwoordiging voor scheeps- en stationaire motoren, de fa. Willem Remmers & Co. in Amsterdam. Met ingang van 1896 leverde dit bedrijf ook auto’s. Een jaar later kreeg M.W. Aertnijs de vertegenwoordiging van het andere pioniersmerk op autogebied, Benz. In 1900 had hij al meer dan honderd Benz automobielen in Nederland verkocht. In die beginperiode doet zakenman Emil Jellinek in Zuid-Frankrijk als distributeur goede zaken voor Daimler. Zó goed, dat vanaf 1902 de naam van diens dochter Mercédès als merknaam wordt gebruikt.

 

Concentratie en groei

Het importschap van Daimler kwam in 1908 in handen van de Haagse N.V. Auto-Palace, dat hiervoor de werkmaatschappij Mercedes-Daimler Automobiel Mij. oprichtte. Aertnijs behield de import van Benz tot 1924. In dat jaar ontstond samenwerking tussen de bedrijven van de pioniers Benz en Daimler, in 1926 kwam het tot een fusie, waarna alle personen- en bedrijfsautomodellen de merknaam Mercedes-Benz kregen. In 1935 neemt de N.V. AGAM (Algemene Garage en Automobiel Maatschappij), eveneens in Den Haag, het importbedrijf voor Mercedes-Benz van Auto-Palace over. Na de oorlog wordt de N.V. AGAM in Amsterdam heropgericht. AGAM groeit mee met de verkoop van Mercedes-Benz en floreert in de jaren vijftig en zestig.

 

In 1959 wordt het onderdelenmagazijn gevestigd op industrieterrein Lage Weide in Utrecht. Bij dit pand worden in 1971 op een zichtlocatie langs de A2 een nieuwe showroom en kantoortoren in gebruik genomen. Het gebouw met de ster is vele jaren een vertrouwd gezicht voor passerende automobilisten. In de jaren zeventig worden veel particuliere importeurs overgenomen door fabrieksvestigingen. Door de overname door DaimlerBenz AG veranderde de N.V. AGAM op 1 januari 1980 zodoende in Mercedes-Benz Nederland B.V.

 

In de jaren tachtig en negentig maakt Mercedes-Benz een stabiele groei door en in 1998 kondigen de directies van DaimlerBenz en Chrysler Corporation een fusie aan. Als gevolg daarvan veranderde de naam van de importeur op 6 september 1999 in DaimlerChrysler Nederland B.V. In 2007 werd deze fusie teruggedraaid en ging Mercedes-Benz verder als Mercedes-Benz Nederland B.V. Sinds 2003 zijn alle wholesale activiteiten gebundeld in een bijzonder vormgegeven hoofdkantoor aan de Van Deventerlaan in Utrecht, nabij Oudenrijn. Vanaf 2018 is Mercedes-Benz Nederland opgesplitst in Mercedes-Benz Cars Nederland B.V., Mercedes-Benz Vans Nederland B.V. en Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.