Voor- en zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ op een weg met haarspeldbochten.

Concept EQ – een nieuwe visie op mobiliteit.

Elektromobiliteit. Mercedes-Benz zet de schakelaar om.

Concept EQ – een nieuwe visie op mobiliteit.

Elektromobiliteit. Mercedes-Benz zet de schakelaar om.

Voor- en zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ voor de Golden Gate Bridge.
Vooraanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ voor de Golden Gate Bridge.
Zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ voor de Golden Gate Bridge.
Voor- en zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ voor de Golden Gate Bridge.

EQ omvat een uitgebreid ecosysteem voor elektrische mobiliteit, dat is opgebouwd uit producten, services, technologieën en innovaties. Het spectrum behelst niet alleen voertuigen, maar bijvoorbeeld ook wallboxen, oplaadservices en energieopslag voor huishoudens.

Een voorbode van het nieuwe merk is de nagenoeg voor serieproductie rijpe 'Concept EQ', die in Paris zijn wereldpremière beleefde. Het eerste EQ-seriemodel in het SUV-segment wordt binnen vier jaar in productie genomen. Bovendien is er een modellenoffensief gepland, waarmee het portfolio van Mercedes-Benz Cars successievelijk wordt uitgebreid met geëlektrificeerde modellen.

Duidelijke oriëntatie voor klanten met EQ.

Vooraanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ boven een oplaadbox in de grond.
Voor- en zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ.

Duidelijke oriëntatie voor klanten met EQ.

In het EQ-portfolio worden alle toekomstige, door een accu aangedreven elektrische modellen opgenomen met de daarbij behorende producten en services van Mercedes-Benz. Hiermee wordt door Mercedes-Benz eenvoudige en transparante oriëntatie voor de klant geschapen in het steeds verder uitbreidende portfolio. Het merk EQ is dan ook de eerstvolgende logische stap in het kader van de sales- en marketingstrategie 'Best Customer Experience'.

Voor geëlektrificeerde modellen biedt Mercedes-Benz op dit moment al een passende oplaadinfrastructuur aan, met onder andere een wallbox en een sneloplaadpunt voor thuis, de gratis app 'Charge&Pay' voor comfortabel stroom 'tanken' bij publieke oplaadpunten en stationaire energieopslag voor stroom uit fotovoltaïsche en andersoortige zonnepanelen. Al deze producten en services worden in de toekomst gebundeld ondergebracht bij het merk EQ. Daarmee creëert Mercedes-Benz een consistente en duidelijke verschijningsvorm voor duurzame producten en services met de ster.

Showcar 'Concept EQ' in Parijs.

Showcar 'Concept EQ' in Parijs.

Met 'Concept EQ' laat Mercedes-Benz zien hoe de elektrische auto binnen afzienbare tijd het straatbeeld gaat bepalen. Het studiemodel, in de vorm van een sportieve SUV-coupé, geeft alvast een impressie van een nieuwe generatie modellen die elektrisch door accu's worden aangedreven. Het dynamische exterieur met de nieuwe 'elektro-esthetiek' benadrukt de huidige focus op de krachtige elektrische aandrijving. Daarvoor is het model uitgerust met twee elektromotoren, waarvan het systeemvermogen dankzij schaalbare accucomponenten tot maximaal 300 kW kan worden verhoogd.

Zijaanzicht van de cockpit en middenconsole van de Mercedes-Benz Concept EQ.
Detailopname van een touchscreen achter in de Mercedes-Benz Concept EQ.
Dieter Zetsche voor de Mercedes-Benz Concept EQ bij de introductie van het model.

Met een actieradius van 500 kilometer* en alle sterke punten van het merk Mercedes-Benz, zoals veiligheid, comfort, functionaliteit en connectiviteit, voldoet 'Concept EQ' aan alle voorwaarden voor moderne, duurzame mobiliteit. Ook binnenin beschikt het model over innovatieve oplossingen, waarvan het volledig nieuwe interieurconcept ook deel uitmaakt. 'Concept EQ' beleefde op de Autosalon van Parijs zijn wereldpremière en is daarmee een voorbode van het nieuwe productmerk van Mercedes-Benz voor elektrische mobiliteit.

CASE: Connected, Autonomous, Shared, Electric.

Dieter Zetsche poseert voor de Mercedes-Benz Concept EQ.

CASE: Connected, Autonomous, Shared, Electric.

"Bij Mercedes-Benz berust de mobiliteit van de toekomst op vier zuilen: Connected, Autonomous, Shared en Electric. Bij 'Concept EQ' komt dat allemaal bij elkaar", aldus Dr. Dieter Zetsche, bestuursvoorzitter van Daimler AG en hoofd van Mercedes-Benz Cars. "Emissievrije auto's zijn de toekomst. Ons nieuwe merk EQ behelst echter veel meer dan alleen auto's. EQ staat voor een uitgebreid elektrisch ecosysteem dat is opgebouwd uit services, technologieën en innovaties."

De nieuwe generatie elektrische auto's wordt gebaseerd op een architectuur die speciaal ontworpen is voor elektrische modellen met accu's die in alle opzichten schaalbaar zijn en voor een heel scala aan modellen kan worden toegepast.

Design met nieuwe elektro-esthetiek.

Zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ.
Achter- en zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ.
Voor- en zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ.

Design met nieuwe elektro-esthetiek.

"Concept EQ is hot and cool", aldus Gorden Wagener, hoofd design van Daimler AG. "Deze studie is vooral fascinerend vanwege de nieuwe kijk op onze designfilosofie van sensuele puurheid voor een avant-gardistische, moderne en geheel autonome elektro-esthetiek. Tegelijkertijd openbaart het tot het wezenlijke gereduceerde design van deze visionaire showcar een verleidelijke progressiviteit." De monolithische basisvorm van 'Concept EQ' vormt een verbinding van SUV-genen met het dynamische karakter van een coupé en met een achterzijde die aan een Shooting Brake ontleend lijkt te zijn.

Mercedes-Benz Concept EQ schuin van boven.

Door het vlakke en uitgestrekte greenhouse ontstaan krachtige en puristische proporties. De nieuwe elektro-esthetiek wordt uitgedrukt door de vloeiende overgang van de zwart glanzende motorkap naar de voorruit en het donkergetinte panoramadak, wat een spannend contrast vormt met de lak in alubeam zilver. De nauwelijks waarneembare voegen in de carrosserie, de aan het gezicht onttrokken ruitenwissers, camera's in plaats van buitenspiegels en het ontbreken van conventionele portiergrepen zijn details die het uitgestrekte en dynamische silhouet benadrukken.

Interieur: avant-gardistisch en functioneel.

Interieur: avant-gardistisch en functioneel.

In de cockpit ligt de nadruk op ongecompliceerde, op aanraken gebaseerde bediening, waarbij de elektro-esthetiek van het exterieur consequent in het interieur wordt voortgezet. Het asymmetrische design van het dashboard met een groot, zwevend widescreen display is volledig toegesneden op de bestuurder.

De afbeelding toont de futuristische cockpit van de Mercedes-Benz Concept EQ.
Detailopname van de Mercedes-Benz Concept EQ.

Het interieur van de 'Concept EQ' kenmerkt zich door modern luxury, dat vooral tot uitdrukking komt in de volledig nieuwe user interface. Hierbij is emotionaliteit gekoppeld aan intelligentie en gebruikersvriendelijkheid. Behalve de voor Mercedes-Benz typerende elektrische stoelverstelling zijn er geen klassieke schakelaars en knoppen aanwezig in het interieur.

De middenconsole met een frame in rosé goud lijkt te zweven. In plaats van knoppen zijn aanraakgevoelige elementen op de middenconsole aangebracht. Analoog aan de touch controls, bedient de bestuurder ook op het stuurwiel met vingerbewegingen de airconditioning en het infotainmentsysteem.

EQ. Het nieuwe e-mobility merk.

Logo van het nieuwe productmerk van Mercedes-Benz voor elektromobiliteit.

EQ. Het nieuwe e-mobility merk.

De nagenoeg voor serieproductie rijpe 'Concept EQ' biedt inzicht in de komende architectuur voor elektrische modellen met accu's als krachtbron. Dieter Zetsche: "In 2007 was de elektro-smart pionier op het gebied van elektrisch rijden. Nu is het moment gekomen om de schakelaar om te zetten. We zijn klaar om een elektro-offensief te beginnen waarbij alle segmenten, van de compact tot de luxe klasse, worden afgedekt."

De komende modellen belichamen het wezenlijke van moderne elektromobiliteit – de combinatie van aantrekkelijk design, buitengewoon rijplezier, op de dagelijkse praktijk gerichte functionaliteit en maximale veiligheid – die kenmerkend zijn voor alle modellen van de uitvinder van de auto.

* De reële actieradius en verbruik van het voertuig zijn afhankelijk van meerdere factoren zoals, zonder dat deze opsomming limitatief is: het gebruik van het voertuig, de rijstijl, de laadtoestand van het voertuig en de batterij, de weersomstandigheden en de buitentemperatuur. Het is niet uit te sluiten dat de werkelijke actieradius van het voertuig als gevolg van het specifieke praktijkgebruik en externe factoren met 30% of meer van de opgegeven (NEDC) testwaarde kan afwijken. Voor alle bijkomende informatie kunt u terecht bij een erkende Mercedes-Benz dealer. Deze kan u helpen om een voertuig te kiezen dat aansluit bij uw behoeften.