SL Roadster

Een droom van een tournee met de SL in Californië.

SL Roadster

Een droom van een tournee met de SL in Californië.

Het uiterlijk van de nieuwe Mercedes-Benz SL is aangescherpt. De techniek nóg verder verbeterd. Hoog tijd voor een eerste uitstapje in een zonnig klimaat. California here we come!

Op naar de zon. Met de nieuwe SL.

Op naar de zon. Met de nieuwe SL.

Dankzij het variodak verliezen de zich boven de oceaan samenpakkende wolken hun dreiging – we kunnen de Mercedes-Benz SL immers in minder dan twintig seconden veranderen van een cabriolet in een coupé.

Op naar de zon. Met de nieuwe SL.

Op naar de zon. Met de nieuwe SL.

Hij is zonder meer een blikvanger. Met een gestroomlijnde carrosserie in briljantblauw en een AMG A-wing, eveneens in carrosseriekleur. Dergelijke features verwijzen naar zijn sportieve genen, die ook onder de motorkap van de nieuwe SL 550 ruimschoots aanwezig zijn.In Europa leverbaar als SL 500: brandstofverbruik: 9,0 l/100 km; CO₂-emissie gecombineerd: 205 g/km. De opgegeven waarden voor brandstofverbruik en CO2-emissie werden gemeten volgens de in Duitsland voorgeschreven meetprocedure (§ 2 nrs. 5, 6, 6a Pkw-EnVKV in de huidige versie). De opgaven hebben geen betrekking op een specifiek voertuig. Ze zijn slechts bedoeld ter vergelijking van de verschillende voertuigtypen. Waarden afhankelijk van band-/velgcombinatie.We rijden net Santa Monica uit. De uitstekende V8-biturbomotor levert een pittig vermogen. Voor het betere bochtenwerk zorgt het uitgekiende onderstel, maar daarover later meer.

We brengen de SL op snelheid en rijden langs de kust op de highway. We zijn heel nieuwsgierig naar wat de nieuwe SL allemaal te bieden heeft.

Met 'ontbloot bovenlijf' door Californië – mooier kan het niet worden.

Met 'ontbloot bovenlijf' door Californië – mooier kan het niet worden.

Op Pacific Coast Highway 1 rijden we met de Mercedes-Benz SL Roadster langs de oceaan door het zonnige Californië.

Met 'ontbloot bovenlijf' door Californië – mooier kan het niet worden.

Met 'ontbloot bovenlijf' door Californië – mooier kan het niet worden.

Voor ons ligt Pacific Coast Highway 1, waarop heel veel plaats is op het asfalt, midden in een grandioos landschap. Links van ons ligt de Stille Oceaan, waarvan de golven zacht tegen de rotsen klotsen. Vanuit Point Mugu, ons startpunt, kijken we uit over een enorm wateroppervlak. Hemelsbreed is het minder dan 4000 kilometer van hier naar Hawaï. Rechts van ons ligt het ontoegankelijke gebergte van Californië.

Het variodak van de Mercedes-Benz SL Roadster kan binnen 20 seconden worden geopend en gesloten.

We rijden al enige kilometers langs de kust als de eerste zonnestralen op de SL vallen. We openen het variodak en rijden met 'ontbloot bovenlijf' verder langs de kust. De V8-motor zorgt voor een sportieve sound, dankzij het gekozen DYNAMIC SELECT-rijprogramma 'Sport'. We krijgen er kippenvel van.

Gentleman's roadster.

Gentleman's roadster.

We hebben de eerste mijlen op de highway al afgelegd. Terwijl de laatste villa's van Malibu in de achteruitkijkspiegel verdwijnen, genieten we met volle teugen van ontspannen en open rijden. De SL heeft zich op dit traject bewezen als een echte gentleman's roadster. De karakteristieken van het onderstel kunnen met behulp van de vijf DYNAMIC SELECT-rijprogramma's geheel naar eigen inzicht worden ingesteld, uiteraard ook op de conditie van het wegdek. We schakelen om naar het rijprogramma 'Comfort'. De SL voelt nog steeds sportief aan, maar zorgt voor duidelijk meer comfort in vergelijking met de rijprogramma's 'Sport' of 'Sport+'. Ook op Pacific Coast Highway 1 blijf je niet verschoond van oneffenheden in het wegdek. Het onderstel van de Mercedes-Benz weet er echter wel raad mee.

De karakteristieken van de V8-biturbomotor worden gewijzigd met de verschillende rijprogramma's, net zoals die van het onderstel, de transmissie en de besturing. Vooralsnog blijven we rijden met het rijprogramma 'Comfort', waarbij de motor opvallend stil loopt.

Op Pacific Coast Highway 1 is de briljantblauwe Mercedes-Benz SL Roadster met als optie leverbar 19 inch multispaaks lichtmetalen velgen duidelijk in zijn element.
Ook de luchtuitlaten op de motorkap van de Mercedes-Benz SL Roadster geven duidelijk aan dat er pit onder de motorkap schuilt.
De Bang & Olufsen® tweeters met 'Acoustic Lens Technology' op het dashboard ronden het fraaie interieur van de Mercedes-Benz SL Roadster visueel en akoestisch perfect af.
De steile grille van de Mercedes-Benz SL verwijst naar de legendarische racewagen 300 SL Panamericana.

De nieuwe SL - atleet, cabriolet en roadster.

De nieuwe SL - atleet, cabriolet en roadster.

De briljantblauwe Mercedes-Benz SL Roadster rijdt met de als optie leverbare 19 inch multispaaks lichtmetalen velgen langs de Californische kust.

De nieuwe SL - atleet, cabriolet en roadster.

De nieuwe SL - atleet, cabriolet en roadster.

Voordat we met de SL op jacht naar bochten gaan, houden we een korte pauze op een parkeerplaats. Tijd om de balans op te maken. De nieuwe SL heeft in visueel opzicht een omzichtige maar desalniettemin effectieve facelift ondergaan. De unieke grille, met een moderne interpretatie van de roemruchte Panamericana-grille, en de standaard AMG-styling zijn tegelijkertijd duidelijke herkenningspunten en blikvangers. De beide powerdomes op de motorkap getuigen van de sportieve genen van de roadster, waarbij het doel was om de eigenschappen van een elegante roadster te verenigen met die van een dynamische coupé. Dat het model zowel in sportief als esthetisch opzicht tot de top behoort, wordt ook duidelijk in het interieur, waarbij letterlijk alles draait om het hoogwaardige driespaaks sportstuur. De snelheid en toerentallen kunnen met behulp van het combi-instrument met twee ronde klokken te allen tijde perfect worden afgelezen.

Wanneer bochten verslavend worden.

Wanneer bochten verslavend worden.

De briljantblauwe Mercedes-Benz SL Roadster rijdt met de als optie leverbare multispaaks lichtmetalen velgen op Pacific Coast Highway 1 in Californië.

Wanneer bochten verslavend worden.

Wanneer bochten verslavend worden.

Genoeg gecruised. We geven de SL, wanneer de voorgeschreven maximumsnelheid dat maar toestaat, de vrije loop en houden het sportstuur steviger vast. De Deer Creek Road is een traject met heel veel bochten en een hoogteverschil van ongeveer 300 meter. De SL heeft er dankzij de biturbomotor geen enkele moeite mee, en heeft bovendien nog genoeg krachtreserves om de bestuurder dieper in zijn stoel te drukken en een glimlach op zijn gezicht te toveren wanneer door haarspeldbochten wordt gereden.

Met DYNAMIC SELECT op de middenconsole kan met een enkele vingertop het rijgedrag van de SL Roadster individueel worden aangepast.

In ons imaginair logboek schrijven we bovendien op dat de perfecte zijdelingse ondersteuning van de met leder beklede stoelen eveneens standaard is. Niet standaard, maar desalniettemin zeer aanbevelenswaardig voor het soepel door bochten rijden is het Active Body Control-onderstel met curve tilting-functie.

Zodra de DYNAMIC SELECT-schakelaar op 'Curve' wordt gezet, helt de SL actief over in bochten, waardoor er minder G-krachten op de inzittenden worden uitgeoefend en het onderstel comfortabeler wordt afgesteld. Het laatste is vooral van belang voor de verraderlijke oneffenheden in het wegdek die in het laatste deel van het traject aanwezig zijn.

Eindeloos rijplezier.

Eindeloos rijplezier.

De Pacific Coast Highway 1 is voor de briljantblauwe Mercedes-Benz SL Roadster dankzij het als optie leverbare Active Body Control-onderstel eerder een vergenoegen dan een uitdaging.

Eindeloos rijplezier.

Eindeloos rijplezier.

Turbogaten behoren niet tot het vocabulaire van de SL, net zo min als lastige onderbrekingen tijdens het schakelen. We schakelen over naar ons favoriete programma 'Sport+', waarbij de voor deze stand aangescherpte 9G-TRONIC automatische transmissie zonder enige merkbare onderbreking gaat schakelen. Ons enorme rijplezier in de nieuwe SL wordt perfect gecompleteerd door de herziene stalen vering van het onderstel.

Dit systeem zorgt op de highway voor het nodige comfort, maar blinkt vooral uit wanneer er door bochten wordt gereden dankzij de continu verstelbare en sportief straf afgestelde demping, die de bestuurder uitstekende feedback geeft. Hetzelfde geldt ook voor de besturing in de rijstand 'Sport+', die door de gewijzigde stuurbekrachtiging voor een nóg directere reactie zorgt.

Het is stil boven de Stille Oceaan.

Het is stil boven de Stille Oceaan.

Uiteindelijk hebben we alle bochten van de Deer Creek Road genomen en slaan af om op een afgelegen parkeerplaats te pauzeren. Hier, hoog boven de Stille Oceaan beëindigen we onze eerste tocht met de nieuwe SL. Terwijl de zon achter de horizon verdwijnt, weiden we nog even verder uit over de indrukwekkende prestaties van de nieuwe SL. Wellicht dat er radicalere atleten zijn,

maar de SL vertoont passie en is gedistingeerd en sportief. Kortom, tegelijkertijd een estheet en atleet. En dat is nu precies wat ons zo fascineert.

De ondergaande zon in Californië accentueert het tijdloze silhouet van de Mercedes-Benz SL.
Het markante gezicht van de Mercedes-Benz SL met led-koplampen heeft een uniek dag- en nachtdesign in de schemering in Californië.
Het markante gezicht van de Mercedes-Benz SL met led-koplampen heeft een uniek dag- en nachtdesign .