Het beste van twee werelden.

Het beste van twee werelden.

Ontdek de Mercedes-Benz plug-in hybrid-modellen.

Ontdek de Mercedes-Benz plug-in hybrid-modellen.

Plug-in hybrid


Plug-in hybrid: geef uzelf een voorsprong.

Grote actieradius en extreem lage emissiewaarden.

Bij plug-in hybrid zorgen zowel een elektro- als een verbrandingsmotor voor de aandrijving. De lithium-ion-hoogspanningsaccu kan door middel van recuperatie worden opgeladen. Daarnaast kan de accu ook vanuit een standaard stopcontact of oplaadpunt worden opgeladen, zodat ook langere trajecten puur elektrisch kunnen worden afgelegd.

Plug-in hybrid


Plug-in hybrid: geef uzelf een voorsprong.

Grote actieradius en extreem lage emissiewaarden.

Bij plug-in hybrid zorgen zowel een elektro- als een verbrandingsmotor voor de aandrijving. De lithium-ion-hoogspanningsaccu kan door middel van recuperatie worden opgeladen. Daarnaast kan de accu ook vanuit een standaard stopcontact of oplaadpunt worden opgeladen, zodat ook langere trajecten puur elektrisch kunnen worden afgelegd.

Ervaar meer over de plug-in hybrid aandrijving van Mercedes-Benz.

Oplaadaansluiting

De lithium-ion-hoogspanningsaccu kan dankzij een oplaadaansluiting aan de rechterzijde van de achterbumper extern worden opgeladen.

Dankzij een intelligent on-board oplaadsysteem kunt u de accu opladen met behulp van een wallbox, vanuit een standaard stopcontact of bij een openbaar oplaadpunt waarvan er steeds meer in het straatbeeld verschijnen.

Lithium-ion-hoogspanningsaccu

Met een volledig opgeladen accu kan, afhankelijk van het model, meer dan 30 km puur elektrisch en daarmee lokaal emissievrij worden gereden.

Transmissie met elektromotor in plug-in hybrid

De elektromotor en een extra scheidingskoppeling tussen de verbrandings- en elektromotor zijn volledig in de hybride module van de standaard 9G-TRONIC 9-traps automatische transmissie geïntegreerd.

Verbrandingsmotor

Afhankelijk van het model wordt een vier- of zescilinder benzinemotor met een hybride module en een in verschillende vermogens leverbare accu gecombineerd.

De verbrandingsmotor wordt in bepaalde situaties door de elektromotor ondersteund voor meer acceleratievermogen. Hierdoor bent u verzekerd van uitstekende rijprestaties, veel rijplezier en comfort in combinatie met lage verbruiks- en emissiewaarden.

Recuperatief remsysteem

Met recuperatie kan tijdens het remmen op de motor of gewone remmen energie worden teruggewonnen.

Om het verbruik bij auto's met hybride aandrijving te verlagen, wordt veel aandacht besteed aan het optimaliseren van de energieterugwinning tijdens het remmen op de motor of gewone remmen. Als u het rempedaal intrapt, fungeert de elektromotor als dynamo waardoor de auto wordt afgeremd en tegelijkertijd energie wordt gewonnen.

E 350 e: brandstofverbruik, gecombineerd: 2,5-2,1 l/100 km, CO2-emissie, gecombineerd: 57-49 g/km<p>De opgegeven waarden zijn de gemeten NEDC CO2-waarden conform art. 2 nr. 2 uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153, zoals vastgesteld in overeenstemming met bijlage XII van de verordening (EG) nr. 692/2008. De waarden met betrekking tot het brandstofverbruik zijn berekend op basis van deze waarden. Op grond van wettelijke aanpassingen in de van toepassing zijnde testprocedure kunnen in de voor de voertuigregistratie en eventuele motorrijtuigenbelasting van toepassing conformiteitsverklaring hogere waarden worden vermeld. De opgaven hebben geen betrekking op een specifiek voertuig. Ze zijn slechts bedoeld ter vergelijking van de verschillende voertuigtypen. In samenhang met de geselecteerde opties kunnen de waarden variëren. In de praktijk kunnen afwijkingen optreden ten opzichte van de gecertificeerde normwaarden. De feitelijke waarden worden door uiteenlopende factoren beïnvloed, zoals de individuele rijstijl, milieu- en trajectomstandigheden, enz.</p>

Plug-in hybrid: detailniveau


Lees meer over plug-in hybrid.

Het beste van twee werelden – de plug-in hybrid met groter acceleratievermogen dankzij extra elektrische boost.

Door de combinatie van een elektro- en een benzinemotor wordt autorijden een heel nieuwe beleving. De innovatieve functies van de plug-in hybrid zullen uw denken over elektrische mobiliteit voorgoed veranderen.

Plug-in hybrid: detailniveau


Lees meer over plug-in hybrid.

Het beste van twee werelden – de plug-in hybrid met groter acceleratievermogen dankzij extra elektrische boost.

Door de combinatie van een elektro- en een benzinemotor wordt autorijden een heel nieuwe beleving. De innovatieve functies van de plug-in hybrid zullen uw denken over elektrische mobiliteit voorgoed veranderen.

Plug-in hybrid: rijprogramma's


Rijplezier naar wens met de rijprogramma's van de plug-in hybrid modellen.

Plug-in hybrid: rijprogramma's


Rijplezier naar wens met de rijprogramma's van de plug-in hybrid modellen.

De afbeelding toont de Mercedes-Benz S-Klasse S 500 e Limousine ¼ van voren.

Comfortabel, uiterst efficiënt of sportief – afhankelijk van het model kunt u van verschillende rijprogramma's gebruikmaken.

De S-Klasse 500 e verlengde versie beschikt bijvoorbeeld over de volgende rijprogramma's:

  • Rijprogramma E (Economy): comfortabele, zuinige rijstijl – de elektroaandrijving wordt zo vaak mogelijk gebruikt. De verbrandingsmotor blijft ook tijdens het rijden uitgeschakeld. Het ECO start-stopsysteem is beschikbaar.
  • Rijprogramma E+ (Economy Plus): in dit rijprogramma wordt met een dubbele impuls van het haptische gaspedaal aangegeven wanneer de voet van het gaspedaal moet worden gehaald. Als de bestuurder dit doet, wordt het uitrolgedrag van de auto op de verkeerssituatie afgestemd.
  • Rijprogramma S (Sport): sportieve rijstijl met boosteffect – de verbrandingsmotor is altijd ingeschakeld.

S-Klasse 500 e verlengde versie: stroomverbruik in gecombineerde testcyclus: vanaf 15,5 kWh/100 km; brandstofverbruik, gecombineerd: 2,8 l/100 km; CO2-emissie, gecombineerd: 65 g/km.<p>De opgegeven waarden zijn de gemeten NEDC CO2-waarden conform art. 2 nr. 2 uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153, zoals vastgesteld in overeenstemming met bijlage XII van de verordening (EG) nr. 692/2008. De waarden met betrekking tot het brandstofverbruik zijn berekend op basis van deze waarden. Op grond van wettelijke aanpassingen in de van toepassing zijnde testprocedure kunnen in de voor de voertuigregistratie en eventuele motorrijtuigenbelasting van toepassing conformiteitsverklaring hogere waarden worden vermeld. De opgaven hebben geen betrekking op een specifiek voertuig. Ze zijn slechts bedoeld ter vergelijking van de verschillende voertuigtypen. In samenhang met de geselecteerde opties kunnen de waarden variëren. In de praktijk kunnen afwijkingen optreden ten opzichte van de gecertificeerde normwaarden. De feitelijke waarden worden door uiteenlopende factoren beïnvloed, zoals de individuele rijstijl, milieu- en trajectomstandigheden, enz.</p>

Plug-in hybrid: bedrijfsstanden


Bedrijfsstanden van plug-in hybrid.

Plug-in hybrid: bedrijfsstanden


Bedrijfsstanden van plug-in hybrid.

De gekozen bedrijfsstand wordt op het combi-instrument van de plug-in hybrid weergegeven.

Door het kiezen van een rijprogramma of met behulp van de bedrijfsstandenschakelaar kan worden ingesteld of alleen de elektromotor, alleen de verbrandingsmotor of beide motoren voor de aandrijving zorgen.

Er zijn afhankelijk van het rijprogramma vier bedrijfsstanden beschikbaar:

  • Hybrid: alle hybride functies zoals elektroaandrijving, boost en recuperatie zijn beschikbaar en worden afhankelijk van de rijsituatie en het traject automatisch ingezet voor een zo laag mogelijk verbruik.

  • E-MODE. Voor puur elektrisch rijden, bijvoorbeeld in de stad of omdat de lithium-ion-hoogspanningsaccu afdoende is opgeladen om de elektromotor voor het resterende deel van de rit van stroom te voorzien.

  • E-SAVE. De laadtoestand van de lithium-ion-hoogspanningsaccu blijft behouden, zodat later puur elektrisch kan worden gereden. De elektroaandrijving is daarom slechts beperkt beschikbaar.

  • CHARGE. Voor het opladen van de lithium-ion-hoogspanningsaccu tijdens het rijden met behulp van de verbrandingsmotor. In deze bedrijfsstand kan de auto niet door de elektromotor worden aangedreven.

Plug-in hybrid: bedrijfsstrategie


Vooruitkijken met de op het traject anticiperende bedrijfsstrategie.

Plug-in hybrid: bedrijfsstrategie


Vooruitkijken met de op het traject anticiperende bedrijfsstrategie.

In de stand 'Hybrid' zorgt de op het traject anticiperende bedrijfsstrategie voor een optimale inzet van de verschillende bedrijfsstanden door gebruik te maken van de gegevens uit het navigatiesysteem COMAND Online. Als de bestemming is ingevoerd, wordt het laden en ontladen van de lithium-ion-hoogspanningsaccu optimaal op basis van het volledige traject aangestuurd. Hierdoor bereikt u de stad – indien mogelijk – met een volle accu, zodat u daar puur elektrisch kunt rijden.

Plug-in hybrid: gaspedaal


Voelbaar efficiënter rijden met het haptische gaspedaal.

Plug-in hybrid: gaspedaal


Voelbaar efficiënter rijden met het haptische gaspedaal.

Met het haptische gaspedaal kan eenvoudig tussen bedrijfsstanden worden gewisseld: als u elektrisch rijdt (in E-MODE) voelt u een drukpunt wanneer het maximaal beschikbare elektrische vermogen is bereikt. Als u het gaspedaal vervolgens tot voorbij het drukpunt intrapt, wordt de verbrandingsmotor ingeschakeld. De ECO-assistent geeft in bepaalde situaties door middel van een dubbele impuls aan dat u uw voet van het gaspedaal moet halen om de verbrandingsmotor af te zetten.

Hybride aandrijving


Hybride aandrijving: dynamisch en efficiënt.

Laag verbruik en veel rijplezier door een intelligent gebruik van de bewegingsenergie.

De hybride aandrijving combineert een verbrandingsmotor met een elektromotor en een lithium-ion-hoogspanningsaccu, wat in superieure prestaties en toonaangevende verbruikswaarden resulteert. Het intelligente gebruik van de bewegingsenergie zorgt voor meer dynamiek en veiligheid, bijvoorbeeld tijdens het inhalen en accelereren.

Hybride aandrijving


Hybride aandrijving: dynamisch en efficiënt.

Laag verbruik en veel rijplezier door een intelligent gebruik van de bewegingsenergie.

De hybride aandrijving combineert een verbrandingsmotor met een elektromotor en een lithium-ion-hoogspanningsaccu, wat in superieure prestaties en toonaangevende verbruikswaarden resulteert. Het intelligente gebruik van de bewegingsenergie zorgt voor meer dynamiek en veiligheid, bijvoorbeeld tijdens het inhalen en accelereren.

Ervaar meer over de hybride aandrijving van Mercedes-Benz.

Zuinige teamplayer.

Bij de hybride aandrijving wordt een 4-cilinder dieselmotor met een compacte elektromotor uit de hybrid-serie gecombineerd.

Afhankelijk van het model kan de verbrandingsmotor tijdens het remmen op de motor worden afgezet als de snelheid minder dan 160 km/h bedraagt. De boostfunctie kan tijdens hard accelereren voor merkbaar meer dynamiek zorgen dankzij de kracht van beide motoren.

Grote actieradius, meer comfort.

Het door radar ondersteunde recuperatieve remsysteem zorgt voor effectievere energieterugwinning door het recuperatieniveau aan de betreffende rijsituatie aan te passen.

Bij recuperatie wordt de bewegingsenergie die tijdens het remmen ontstaat, in elektrische energie omgezet om de actieradius van de auto te vergroten. Het door radar ondersteunde recuperatieve remsysteem maakt hierbij gebruik van de gegevens van bepaalde assistentiesystemen.

Krachtig en efficiënt.

De hybride module, een schijfvormige elektromotor, fungeert ook als startmotor en dynamo. De elektromotor bevindt zich tussen de verbrandingsmotor en de automatische transmissie.

De eerste meters na het wegrijden en tot een snelheid van 35 km/h wordt de auto alleen door de elektromotor aangedreven, afhankelijk van het model. De elektromotor ondersteunt bovendien de dieselmotor tijdens het accelereren (boosteffect) en fungeert tijdens de recuperatiefase (energieterugwinning) als dynamo.

Compact en uiterst efficiënt.

De lithium-ion-hoogspanningsaccu vormt het hart van de compacte en uiterst efficiënte hybride aandrijving. In de hoogspanningsaccu wordt de door middel van recuperatie gewonnen energie opgeslagen waarmee de elektromotor wordt aangedreven.

Hybride aandrijving: detailniveau


Ervaar meer over de hybride aandrijving.

Krachtig en efficiënt - de hybride aandrijving maakt de weg vrij naar een emissievrije toekomst.

Minder verbruik en emissies, maar wel meer koppel en vermogen. Hybride technologie weet al deze voordelen in zich te verenigen, zonder dat daarbij ook maar iets hoeft te worden ingeboet aan klimaat- of stuurcomfort.

Hybride aandrijving: detailniveau


Ervaar meer over de hybride aandrijving.

Krachtig en efficiënt - de hybride aandrijving maakt de weg vrij naar een emissievrije toekomst.

Minder verbruik en emissies, maar wel meer koppel en vermogen. Hybride technologie weet al deze voordelen in zich te verenigen, zonder dat daarbij ook maar iets hoeft te worden ingeboet aan klimaat- of stuurcomfort.

Hybride aandrijving: rijprogramma's


Rijplezier naar wens met de rijprogramma's van de hybride aandrijving.

Hybride aandrijving: rijprogramma's


Rijplezier naar wens met de rijprogramma's van de hybride aandrijving.

De afbeelding toont de C-Klasse C 300 h Estate schuin van achteren.

Comfortabel en dynamisch: de C-Klasse 300 h Estate.

Uiterst efficiënt of sportief – afhankelijk van het model kunt u van de volgende rijprogramma's gebruikmaken:

  • Rijprogramma E (Economy): comfortabele, zuinige rijstijl – de elektroaandrijving wordt zo vaak mogelijk gebruikt. Het ECO start-stopsysteem is beschikbaar.
  • Rijprogramma S (Sport): sportieve rijstijl met boosteffect – de verbrandingsmotor is altijd ingeschakeld.

C-Klasse 300 h Estate: brandstofverbruik, gecombineerd: 4,2-3,8 l/100 km; CO2-emissie, gecombineerd: 106-99 g/km.<p>De opgegeven waarden zijn de gemeten NEDC CO2-waarden conform art. 2 nr. 2 uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153, zoals vastgesteld in overeenstemming met bijlage XII van de verordening (EG) nr. 692/2008. De waarden met betrekking tot het brandstofverbruik zijn berekend op basis van deze waarden. Op grond van wettelijke aanpassingen in de van toepassing zijnde testprocedure kunnen in de voor de voertuigregistratie en eventuele motorrijtuigenbelasting van toepassing conformiteitsverklaring hogere waarden worden vermeld. De opgaven hebben geen betrekking op een specifiek voertuig. Ze zijn slechts bedoeld ter vergelijking van de verschillende voertuigtypen. In samenhang met de geselecteerde opties kunnen de waarden variëren. In de praktijk kunnen afwijkingen optreden ten opzichte van de gecertificeerde normwaarden. De feitelijke waarden worden door uiteenlopende factoren beïnvloed, zoals de individuele rijstijl, milieu- en trajectomstandigheden, enz.</p>

Hybride aandrijving: bedrijfsstrategie


Anticiperende bedrijfsstrategie in hybride model.

Hybride aandrijving: bedrijfsstrategie


Anticiperende bedrijfsstrategie in hybride model.

De intelligente functie zorgt ervoor dat voor de recuperatie optimaal gebruik wordt gemaakt van het wegenverloop en het terrein. Op basis van de gegevens van COMAND Online wordt nauwkeurig berekend wanneer elektrische energie moet worden gebruikt en wanneer elektrische energie kan worden gewonnen. Zo wordt de elektrische energie uit de accu bijvoorbeeld gebruikt als bergop wordt gereden: in dit geval zorgt de elektromotor voor een extra duwtje in de rug. Als bergaf wordt gereden, wordt de accu weer door middel van recuperatie opgeladen.

Hybride aandrijving: klimaatregeling


Klimaatregeling via de autosleutel.

Hybride aandrijving: klimaatregeling


Klimaatregeling via de autosleutel.

Met deze comfortabele functie kunt u het interieur van uw auto op de juiste temperatuur brengen nog voordat u bent ingestapt. Deze functie is mogelijk dankzij de grote energiecapaciteit van de lithium-ion-hoogspanningsaccu. Het verwarmen of koelen begint zodra de auto wordt ontgrendeld. Hiervoor moet de functie 'klimaatregeling via autosleutel' in de boordcomputer worden geactiveerd.