Wereldpremière van de eerste zware, elektrische

Mercedes-Benz Urban eTruck



  • Mercedes-Benz Urban eTruck: elektrische aandrijving, modulair accupakket en de juiste gewichtsverdeling
  • Intelligente aandrijving reduceert het energieverbruik
  • Elektrische trucks steeds aantrekkelijker voor de transportsector

Op woensdag 27 juli 2016 werd de Mercedes-Benz Urban eTruck op de Daimler eTrucks Campus in Stuttgart tijdens de "Truck meets Electricity" wereldpremière onthuld. Deze eerste elektrische truck maakt de weg vrij voor alternatieve en emissievrije aandrijving voor zware bedrijfsvoertuigen. Het laadvermogen en prestaties van de Urban eTruck doet niet of nauwelijks onder voor trucks met een dieselmotor. Het accupakket, met een capaciteit van 212 k Wh, is geïntegreerd in het chassis en heeft een actieradius van 200 kilometer. De elektrische aandrijving heeft zich al bewezen in de Citaro E -Cell Hybrid. Het prototype van deze nieuwe Urban eTruck zal in september gepresenteerd worden aan het publiek op de IAA in Hannover.

Innovatie van Mercedes-Benz

De Urban eTruck is niet alleen het antwoord op de milieuvraagstukken waar we wereldwijd tegenaan lopen maar ook het antwoord op de problemen van de verstedelijking. De Verenigde Naties voorspellen dat ongeveer 70% van de wereldbevolking in 2050 in steden wonen. Dat betekent dat we steeds slimmer om moeten gaan met de luchtkwaliteit,
geluidsoverlast en uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof in onze steden.

De transportsector wordt dus geconfronteerd met steeds grotere uitdagingen. Mercedes-Benz denkt continue na over manieren waarop het milieu en de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden verbeterd kan worden. De nieuwste Mercedes-Benz trucks worden al aangedreven door de schoonste dieselmotoren. Daimler Trucks is een pionier op het gebied van innovatie. Al jaren is men bezig met de ontwikkeling van alternatieve vormen van aandrijving. De succesvolle proeven in Portugal en Duitsland met de FUSO Canter E-Cell laten zien dat elektrische aandrijving van lichte trucks al mogelijk is. De Urban eTruck luidt de volgende fase van het distributietransport in steden in: deze truck wordt aangedreven door een volledige emissievrije, stille en elektrische aandrijving.

Mercedes-Benz Urban eTruck

Technisch gezien doet de nieuwe Mercedes-Benz Urban eTruck niet of nauwelijks onder voor trucks met een dieselmotor maar de ontwikkelaars van Daimler Trucks hebben het aandrijfconcept volledig herzien. De conventionele aandrijflijn wordt vervangen door een elektrisch aangedreven achteras met elektromotoren die direct grenzen aan de wielnaven. De as is gebaseerd op de ZF AVE 130 en heeft zich al bewezen als een lage vloer portaalaandrijving in hybride en brandstofcel bussen van Mercedes-Benz. De maximale output is 2 x 125 kW, terwijl het maximumkoppel 2 x 500 Nm is. In combinatie met de versnelling bereikt het koppel op het wiel 11.000 Nm. De stroom wordt geleverd door een modulair accupakket dat bestaat uit drie modules van de lithium-ion accu's met een totale capaciteit van 212 kWh. Dit resulteert in een bereik tot 200 km, wat genoeg is voor een gemiddelde bezorgdag. Afhankelijk van het gewenste gebied, kan de modulaire accu worden aangepast door batterijen toe te voegen of te verwijderen. De Urban eTruck is aangesloten op het laadstation met behulp van de Europa-brede gestandaardiseerd Gecombineerde Charging System (CCS) Type 2- connector. Met een vermogen van 100 kW zijn de accu’s binnen twee tot drie uur volledig opgeladen. Alle nevenproducten van de Urban eTruck, zoals de compressor van het remsysteem, de stuurbekrachtigingspomp en de compressor van het airco-systeem, worden ook elektrisch bediend. De Urban eTruck zal verschijnen in de vorm van een chassis met cabine. Die cabine wordt verwarmd door restwarmte uit het aandrijflijnkoelsysteem. De airconditioning voor de cabine is afkomstig van een elektrische aangedreven compressor.

    Laadvermogen

    De elektrisch aangedreven as van de Urban eTruck weegt ongeveer 1.000 kg, terwijl de andere elektrische componenten nog eens 900 kg wegen. De zwaarste componenten zijn de accu's, die 2.500 kg wegen. Dit wordt gecompenseerd door de afwezigheid van een motor, transmissie, schroefas, differentieel en brandstoftank, die samen ongeveer 2.700 kg halen. Dit betekent dat de Urban eTruck een extra gewicht van ongeveer 1.700 kg meedraagt. Omdat de Europese Commissie voorstander is van het verhogen van het toegestane totaalgewicht van vrachtauto's met alternatieve aandrijving met maximaal een ton, wordt het toegestane totaalgewicht van drie-assige truck verhoogt van 25 tot 26 ton. Dat betekent dat de Urban eTruck slechts 700 kilo minder kan meenemen dan een conventionele truck. Dit laadvermogen maakt deze eerste zware elektrische truck in combinatie met de actieradius, stille werking, milieuvriendelijkheid en nul emissie zeer geschikt voor stedelijk en regionaal distributietransport van levensmiddelen. De stille eTruck maakt vroege leveringen in stedelijke gebieden mogelijk. Daarnaast stoot deze emissievrije truck geen uitlaatgassen en fijnstof uit.

    Het prototype van deze nieuwe Urban eTruck wordt gepresenteerd aan het publiek op de IAA International Motor Show 2016 van 22 tot en met 29 september in Hannover.