Vernieuwde aandrijflijn

Naast de motoren werd een jaar geleden ook een nieuwe aandrijflijn geïntroduceerd. Dankzij deze nieuwe aandrijflijn realiseert Mercedes-Benz Trucks een nog lager verbruik. Ook de uitstoot van CO2 wordt daarmee tot een minimum beperkt. Aan de basis van deze verbetering staat de nieuwe Mercedes PowerShift 3 versnellingsbak met een geoptimaliseerd oliecircuit en gladdere tandwielen. Hierdoor is er minder wrijving. Ook heeft Predictive Powertrain Control (PPC) een upgrade gehad, het assistentiesysteem dat bij het schakelen rekening kan houden met het verloop van de weg en met beklimmingen en dalingen. Daarnaast werken de stuurpomp en dynamo nu nog efficiënter.

Dankzij de langere achterasoverbrenging stelt de verbeterde aandrijflijn het maximale koppel al bij een zeer laag toerental ter beschikking. Het maximumkoppel van de OM 470, 471 en 473 motor van respectievelijk 2200, 2600 en 3000 Nm is al beschikbaar bij het lage toerental van 1100 t/min. Daarmee blijft de motor lager in toeren en hoeft er minder snel geschakeld te worden. De OM 470 motor verbruikt dankzij de verbeterde motor en aandrijflijn 5% minder brandstof. De OM 471 motor is zelfs 6% zuiniger dan zijn voorganger en de OM 473 verbruikt dankzij deze verbeteringen 3% minder brandstof.

De meest recente innovatie op het gebied van de aandrijflijn betreft een nieuwe achteras met actieve smering. Deze “slimme” achteras zorgt ervoor dat er minder olie gebruikt wordt op momenten dat er minder koeling gevraagd wordt. Dit resulteert in een additionele brandstofbesparing tot 0,5%!

RoadEfficiency

Bekijk de RoadEfficiency webspecial.